ضریب خوداتکایی دانه های روغنی در سال زراعی جاری ۲ رقمی می شود

  • 1396/12/07
  • 757 بازدید

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد که در سال زراعی جاری ضریب خوداتکایی تولید دانه های روغنی دو رقمی شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،عباس کشاورز در گردهمایی سراسری مدیران حراست های وزارت جهاد کشاورزی افزود: امسال بیش از ۲۲۰ هکتار کلزا در کشور کشت شده است.

وی در عین حال گفت: ظرف حداکثر سه سال آینده ضریب خوداتکایی دانه های روغنی باید از ۳۰ درصد عبور کند.

کشاورز با بیان این که در گذشته به علت غفلت در انتخاب گیاهان روغنی و انحصار تکنولوژی به غیر از چند مقطع تنها ۶ تا ۷ درصد روغن از محصولات داخلی تولید می شد، اظهار داشت: در دولت یازدهم، تکنولوژی بذر جدید را به کشور منتقل کردیم و امروز ظرفیت تولید کلزا در کشور ما از اروپا بالاتر است به طوری که در سال گذشته بیش از ۵۰۰ کشاورز عملکرد تولید بالای ۵ تن کلزا در هر هکتار داشته اند.

وی افزود:در حوزه روغن تجارت و رانت های بزرگی در کشور وجود دارد و حراست وزارت جهاد کشاورزی باید به این موضوع توجه داشته باشد.

کشاورز ظرفیت روغن کشی کشور را ۵ میلیون تن عنوان کرد.

وی در مورد گندم نیز گفت: خودکفایی گندم به رغم کمبود منابع آبی با اقدامات فنی و تدابیر صورت گرفته در کشور بیمه شده است .

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، استفاده از ارقام متنوع و جدید را یکی از دلایل افزایش تولید گندم عنوان و تصریح کرد: در سال ۹۳ در کشور رقم چمران که ۱۴ سال از معرفی آن گذشته بود در مزارع کشت می شد اما اکنون ۶۷ رقم گندم مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در عین حال دلایل تغییر ارقام گندم را اقتصادی و فنی خواند و اذعان داشت: ما برای اراضی دیم و نقاط گرم نیاز به ارقام جدید گندم داریم.

کشاورز، کیفیت گندم های تولید داخل را برای صنعت ماکارونی و نان هایی که مردم کشور مصرف می کنند عالی توصیف کرد و گفت: ۲۵ درصد گندم تولید ایران معادل ۳ میلیون تن از نوع درجه یک در جهان هستند.

وی افزود:اگر علف های هرز مزارع کنترل شود میزان پروتیین گندم افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر افزایش عملکرد تولید گندم تاکید کرد و بیان داشت: حفظ و افزایش عملکرد تولید، استمرار مراقبت های زراعی و دقیق تر شدن کشاورزی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در تولید محصولات است.

وی، واگذاری تولید بذر به بخش خصوصی را از دیگر سیاست های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: تمرکز ما بر تولید بذر توسط بخش خصوصی است و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاروزی اخیرا مجوزهای ارقام را هم به این بخش واگذار کرده است.

کشاورز با بیان این که توسعه مکانیزاسیون در افزایش تولید موثر بوده است، تصریح کرد: در چهار سال قبل در هر هکتار ۲۰ کیلوگرم بذر کلزا کشت می شد، اما اکنون با توسعه مکانیزاسیون این عدد به ۶ کیلوگرم رسیده که باید در آینده به کمتر از ۴ کیلوگرم کاهش یابد.

وی سرمایه گذاری در توسعه مکانیزاسیون در دولت تدبیر و امید را بی سابقه خواند و اظهار داشت: ظرف چهار سال گذشته نزدیک به ۴۲۰۰ میلیارد تومان بانک کشاورزی برای مکانیزاسیون تسهیلات پرداخت کرده که این رقم با ۲۰ درصد آورده کشاورزان به بیش از ۵هزار میلیارد تومان رسیده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در عین حال بر تقویت مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی دقیق، کشاورزی حفاظتی و حوزه باغبانی تاکید کرد.

وی درباره کود کشاورزی نیز گفت: در آغاز به کار دولت یادزهم، کود برای بخش کشاورزی تدارک دیده نشده بود و آنچه عرضه می شد ماده موثره نداشت و حاوی فلزات سنگین بود، اما اکنون کودهای کشاورزی کنترل می شود و بارکد گواهی اصالت دریافت می کنند.

کشاورز ادامه داد: عرضه کودهایی که ثبت نشده باشد، قاچاق محسوب می شود و باید با آن برخورد کرد.

وی اعلام کرد: میزان کیفیت کود با اتخاذ تدابیر مختلف اکنون به بیش از ۸۵ درصد ارتقا یافته و کودهای دولتی هم کاملا استاندارد شده اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ما علاوه بر تعیین استانداردهای کود به دنبال اجباری کردن مصرف کود استاندارد در اراضی کشاورزی کشور هستیم.

وی درباره سیاست های این معاونت در اراضی دیم نیز گفت: در اراضی دیم باید کشت مستقیم و پاییزه انجام و گندم ، نخود، یک گیاه علوفه ای، یک گیاه روغنی و یک گیاه اصلاح کننده در این اراضی کشت شود.

کشاورز تصریح کرد: ما باید کشاورزی دیم را از شکنندگی نجات دهیم و تکنولوژی آن هم موجود است ضمن آن که موسسه تحقیقات بین المللی ایکاردا، همکاری خوبی در این زمینه با ما داشته است.

وی درباره الگوی کشت اذعان داشت:اجرای الگوی کشت، امری حمایتی و انگیزشی است و فقط کشور های بلوک شرق الگوی کشت اجباری داشته اند که جواب نداده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که آب مهمترین عامل محدودیت تولیدات کشاورزی در کشور است، تصریح کرد: ما بر مبنای محدودیت آب، الگوی کشت را مطالعه و بررسی کرده ایم و نخستین نسخه ما متناسب با خاک و آب و اقلیم کشور تهیه شده است.

وی افزود: ما در این راستا، نیاز کشور به محصولات کشاورزی را تعیین کرده ایم به طوری که می دانیم در ۱۴ یا ۱۵ سال آینده به چه میزان از محصولات کشاورزی نیاز داریم.

کشاورز، کشت برنج فقط در استان های گیلان و مازندران و توسعه چغندر پاییزه را از جمله برنامه های الگوی کشت برشمرد.

وی با اشاره به کشت فراسرزمینی نیز گفت: بعضی از محصولات مورد نیاز کشور مانند دانه های روغنی در داخل قابل تامین نیست و باید سیاست کشت فراسرزمینی را در مورد آنان اتخاذ و از سرمایه گذاران حمایت کنیم تا زمین هایی را در خارج از کشور اجاره یا خریداری و محصولات مورد نیاز را تولید و وارد کشور کنند.



باشگاه خبرنگاران جوان