اجرای طرح بین المللی ایکاردا برای دومین سال متوالی در لرستان

  • 1396/12/12
  • 695 بازدید

طرح بین المللی ایکاردا با هدف افزایش تولید در سیستم های غلات محور به منظور افزایش امنیت غذایی در ایران برای دومین سال متوالی در استان لرستان در حال اجرا است.

مدیر حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: این طرح در شهرستان خرم آباد به عنوان پایلوت مناطق دارای شرایط آب و هوایی معتدل در دو بخش پلت فرم تحقیقاتی در سطح (10هکتار) و مزارع دمو نمایشی در سطح(یکهزارو ٥٠٠) هکتار شامل سه محصول گندم، جو و نخود در حال اجرا می باشد.

چنگیز ابراهیمی افزود: در مزرعه پلتفرم ١٠ هکتاری که با مشارکت مرکز تحقیقات استان و سازمان جهاد کشاورزی در حال اجرا است سه هدف کلی مقایسه سازگاری ارقام غلات و حبوبات، مقایسه انواع خاک ورزی و مدیریت علف های هرز حبوبات مد نظر است.

وی ادامه داد: پس از عملیات کاشت، داشت و برداشت محصولات مختلف و تجزیه و تحلیل داده ها، در نهایت مناسب ترین ارقام و بهترین شیوه های خاک ورزی به بهره برداران هدف معرفی می شود.

ابراهیمی گفت: در مقایسه سازگاری ارقام ، 64رقم گندم ،11رقم جو، 26رقم نخود،2رقم ماشک،2رقم عدس،4رقم گلرنگ و 4رقم بالنگوی شهری در اجرای این طرح کشت شده است.

به گفته وی در طرح مقایسه انواع خاک ورزی نیز 12رقم مختلف غلات و حبوبات در سه حالت حفاظتی، نیمه حفاظتی و مرسوم مورد مقایسه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در مدیریت علف های هرز حبوبات نیز سموم عمومی به ٢ صورت قبل از کاشت و قبل از رویش در مقایسه با تیمارهای شاهد مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

با توجه به اینکه طرح ایکاردا در مدت پنج سال اجرا می گردد مقرر شده در پایان این بازه زمانی ضمن افزایش 25درصد عملکرد مزارع تحت پوشش ، 50 درصد اراضی دیم استان تحت نظارت اهداف این پروژه قرار گیرد.



وزارت جهاد کشاورزی