تولید 250 میلیون بچه میگو برای نخستین بار در کنارک و چابهار آغاز شد

  • 1396/12/23
  • 1111 بازدید

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار تولید 250 میلیون پست لارو (بچه میگو) در مرکز تکثیرمیگوی آبزی پرور شهرستان ساحلی کنارک در جنوب این استان آغاز شده است.

هدایت الله میرمرادزهی در گفت و گو اظهار داشت: براساس پیش بینی ها هزار و 800 هکتار اراضی در جنوب سیستان و بلوچستان آماده کشت میگو است و پس از آماده شدن بچه میگو به اراضی و استخرهای قابل کشت انتقال پیدا می کنند.

وی افزود: تولید پست لارو(بچه میگو) برای نخستین بار قبل از سال جدید و در نیمه دوم اسفندماه آغاز شده که نوید دهنده فصل خوبی برای کشت و پرورش میگو در چابهار و کنارک است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده پرورش دهندگان میگو تهیه و انتقال بچه میگو از سایر استان های ساحلی کشور بوده است، خاطرنشان کرد: تولید بچه میگو در داخل سیستان و بلوچستان به رونق و افزایش تولید منجر خواهد شد.

وی گفت: تولید بچه میگو در مرکز تکثیر میگو کنارک پس از 20 روز آماده انتقال به سایت پرورش میگو گواتر و رودیک خواهد بود و در استخرهای پرورش میگو 90 تا 120 روز به وزن 15 تا 20 گرم خواهند رسید.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود بیش از سه هزار تن میگو در کنارک و چابهار تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: چابهار به بهشت آبزی پروری به ویژه میگو و ماهی شهرت دارد و یکی از بهترین نقاط پرورش میگو در منطقه مرزی و ساحلی گواتر در 120 کیلومتری مرکز این شهرستان و در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان قرار دارد.

میرمرادزهی افزود: منطقه گواتر و رودیک چابهار از قطب های مهم پرورش میگو در سواحل مکران است و این منطقه با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری، درجه حرارت آن مناسب برای پرورش میگو است.

وی ادامه داد: چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم، مرطوب و بخاطر بادهای موسمی مونسون متعادل، درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است و این امر سبب شده تا کارشناسان؛ این منطقه را به بهشت آبزی پروری تشبیه کنند.

وی بیان کرد: 20 سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود 42 هزار هکتار در 320 کیلومتر مرز آبی و 500 کیلومتر سواحل جنوب سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه در هر هکتار از مزارع پرورش میگو یک شغل به طور مستقیم و برای 2 نفر شغل غیرمستقیم ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: در هر هکتار از اراضی پرورش میگو با سیستم هوادهی پنج تا هفت تن و بدون سیستم هوادهی بیش از سه تن میگو برداشت می شود.

سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.

بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 3 شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.



شهر خبر