ایران سهمی از واردات ۳ میلیون تنی مرغ در حاشیه خلیج‌فارس ندارد

  • 1397/01/16
  • 486 بازدید

وزیر اسبق کشاورزی گفت: هفت کشور حاشیه خلیج فارس، سالی حدود بیش از ۳ میلیون تن مرغ وارد می کنند که حتی یک کیلو از آن به ایران تعلق ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا اسکندری با بیان این که ایران، یک کشور چهار فصل است و هر محصول کشاورزی را می توان تولید کرد، تصریح کرد: هفت کشور حاشیه خلیج فارس، سالی حدود بیش از ۳ میلیون تن مرغ وارد می کنند که حتی یک کیلو از آن به ایران تعلق ندارد.

وی افزود: متأسفانه ما در نظام برنامه ریزی اقتصادی کشور، عوامل نفوذ داریم که به خوبی نقش خود را بازی می کنند و هر بار نمی شود، نداریم و نمی توانیم را بهانه می کنند!

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: بعضی بهانه می‌آورند که ما کشور خشک و کم آبی برای کشاورزی هستیم، اما باید گفت که متوسط بارندگی سالانه مصر ۵۰ میلی متر است و ما در همین شرایط خشک دارای متوسط بارندگی ۲۳۰ میلی متر هستیم.

وی اضافه کرد: کشور هلند ۴۳ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، یعنی از دو استان گیلان و مازندران ما کوچک تر است؛ متوسط بارندگی سالانه آن ۸۵۰ میلی متر و متوسط بارندگی این دو استان، بالای ۹۰۰ میلی متراست؛ هلند حدود ۱۷ میلیون جمعیت و ما در این دو استان حدود ۷ میلیون نفر جمعیت داریم، هلند ۹۰ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی دارد و ما بعنوان یک کشور نفتی با ۵۰ تا ۵۵ میلیارد دلار صادرات نفتی؛ اما آن کشور فقط ۹۰ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی دارد. یقین داشته باشید ما اگر بهره وری را در کشاورزی به ۵۰ درصد کشور هلند برسانیم، یعنی کشور در این بخش مشکلی نخواهد داشت.

اسکندری با بیان این که یکی از ظرفیت های کشور در عرصه اقتصاد مقاومتی و موضوع ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم، بخش کشاورزی است، گفت: ما تمام امکانات را دارا هستیم، ۳ هزار کیلومتر ساحل دریا داریم و این در حالی است که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود.



خبرگزاری فارس