کام شیرین روزه داران پاکستانی با خرمای ایرانی

  • 1397/03/02
  • 594 بازدید

خرمای تولیدی ایران، این روزها به دلیل طعم منحصر به فرد و قیمت مناسب، با استقبال قابل توجه شهروندان روزه دار پاکستان مواجه شده و زینت بخش سفره های افطار مردم این دیار است.

اگرچه خرما به عنوان یکی از مهم ترین محصولات تجاری پاکستان شناخته شده و فصل برداشت این محصول در این کشور از از جولای - تیرماه- آغاز شده و تا ماه سپتامبر شهریورماه - ادامه دارد، اما خرمای ایرانی در بین مردم این کشور از محبوبیت خاصی برخوردار است.

مردم پاکستان طبق سنت دیرینه از زمان های گذشته تاکنون، روزه خود را با چند خرما باز می کنند، به همین دلیل فروش خرما در بازارهای بزرگ پاکستان با آغاز این ماه پربرکت به صورت چشمگیری افزایش می یابد.

این روزها در بیشتر فروشگاه های بزرگ و واحدهای عرضه موادغذایی شهر اسلام آباد پاکستان و دیگر شهرهای این کشور به علت استقبال مردم ،خرمای ایرانی عرضه می شود.

هر چند در بازارهای پاکستان خرماهای متنوع با برند کشورهای مختلف در دسترس است اما خرمای ایرانی به دلیل کیفیت ممتاز و طعم شیرین و دلپذیر خود در سراسر پاکستان از شهرت خاصی برخوردار است.

عرضه کنندگان خرما در بازار روز شهر اسلام آباد پاکستان و صاحبان فروشگاه های بزرگ تجاری در این شهر، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از استقبال خریداران از طعم این محصول ایرانی و ابراز رضایت آنان از خرید این محصول خبر می دهند.

مردم پاکستان، خوردن خرما در زمان افطار را از سنت های دینی و مذهبی دانسته و معتقدند که مصرف خرما زمانی که بدن به شدت به آب و غذا نیاز دارد جلوی پرخوری و مصرف بیش از اندازه را نیز می گیرد.

خرما به دلیل برخوداری از مواد پرانرژی در آن بهترین غذا برای روزه داران در ماه مبارک رمضان است.

بر اساس نتایج تحقیقی در ساعات پایانی روزه قند خون کاهش پیدا می کند و بر مغز تأثیر می گذارد و سبب می شود فرد احساس کسالت و ضعف کند و از قدرت تمرکز شخص روزه دار کاسته می شود.

این میوه می تواند انتخاب خوبی به جای قندهای صنعتی باشد و به دلیل اینکه قند خود را آهسته و به مرور در بدن آزاد و مواد مغذی و فیبر لازم برای بدن را تأمین می کند، می تواند در وعده های سحر و افطار نقش مهمی در بازیابی انرژی داشته باشد .

ایران از کشورهای بزرگ تولید کننده خرما در جهان است و سالانه بیش از یک میلیون تن خرما تولید و روانه بازار می کند .

استان های سیستان بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، یزد ، خراسان جنوبی و اصفهان از جمله استان هایی که به دلیل دارا بودن باغ های وسیع خرما نقش مهمی در تولید و صادرات این میوه ایفا می کنند.


*** صادرات 27 هزار تن خرما از ایران به پاکستان در سال 96

سال گذشته جمهوری اسلامی ایران توانست، با صادرات خرما به کشورهای مختلف جهان، 300 میلیون دلار درآمد ارزی کسب کند.
پاکستان به عنوان کشور همسایه و پرجمعیت یکی از از بازارهای بزرگ خرمای ایران است.

صادرات خرما از ایران به پاکستان در طول سال ادامه دارد اما در ماه رمضان تقاضا برای دریافت خرمای ایرانی به صورت چشمگیری در سراسر این کشور افزایش می یابد به نحوی که مراکز عمده فروشی این کشور سعی می کنند از راه های مختلف خرمای ایرانی را خریداری کرده و در بازار توزیع کنند.

مردم پاکستان به ویژه ساکنان مناطق روستایی و شهری، غذاهای متنوعی از خرما طبخ می کنند و معتقدند مصرف آن می تواند سلامتی آنها را تضمین کند .

در بازار پاکستان چند نوع خرمای ایرانی در دسترس عموم قرار دارد که معروفترین آن 'ربایی، مضافتی و شریفا' می باشد.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان (مستقر در کراچی) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت :بیشتر خرمای صادراتی ایران به پاکستان از مسیر قانونی وارد این کشور می شود.

مراد نعمتی زرگران با بیان استقبال خوب مردم پاکستان از خرمای ایرانی گفت:به منظور رقابت با دیگر تولیدات کشورهای منطقه سعی می کنیم تا خرمای ایرانی با کیفیت و بسته بندی استاندارد وارد بازار پاکستان شود.

وی ارزش ارزی خرمای صادراتی ایران به پاکستان در سال 96 را 18 میلیون دلار خواند و گفت: سال گذشته 27 هزار تن خرما از ایران به این کشور صادر شده است.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان (مستقر در کراچی) اضافه کرد:سال 95 حدود 17 هزار تن خرمای ایرانی به ارزش 11.5 میلیون دلار به پاکستان صادر شد که با مقایسه آماری، ارزش وزنی خرمای صادراتی به این کشور در سال 96 در مقایسه با سال قبل آن، افزایش 59 درصدی را انشان می دهد.

البته پاکستان نیز پس از ایران، مصر، عراق و عربستان سعودی جزو بزرگ ترین تولید کنندگان خرما در جهان شناخته می شود و این کشور با تولیدات خود 11 درصد از خرمای جهان را تولید می کند.

پاکستان به عنوان پنجمین کشور تولید کننده خرما، در صادرات خرما نیز در مقام پنجم قرار دارد.

خرما در هر چهار ایالت پاکستان بر مساحتی بالغ بر 75 هزار هکتار کاشت شده و بزرگترین مرکز تولید خرما در منطقه «خیرپور» و «سکهر» در ایالت سند واقع شده است.

همچنین خرما در مناطق «پنجگور» و «تربت» در ایالت بلوچستان و «جنگ» و «مظفر گر» در ایالت پنجاب کاشت می شود.

طبق آمار دولتی، میزان تولید خرما در پاکستان سالانه بین 550 هزار تا 650 هزار تن است که بیش از 50 درصد آن در ایالت 'سند ' تولید شده و 90 درصد تولید خرما در پاکستان در منطقه «خیرپور میرس» قرار دارد.

طبق این آمار در پاکستان بیش از 160 نوع خرما وجود دارد که مشهور ترین انواع آن شامل «اصیل، زاهدی، مضافاتی، دهکی، خاربالیان، بیگم جنگی، داغ» است.



خبرگزاری تی نیوز