خارجی ها می توانند از بورس کالای ایران، زعفران بخرند

  • 1397/03/03
  • 480 بازدید

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: خریداران خارجی می توانند با دریافت کد معاملاتی، در معاملات نقدی و آتی زعفران در این بخش از بازار سرمایه حضور یابند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حامد سلطانی نژاد»در آیین راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالا افزود: در سال 13۹۵ شاهد معامله ۱۲ هزار گرم (12 کیلوگرم) زعفران در بورس بودیم که این رقم در سال 13۹۶ به ۱۲۱ هزار گرم (121 کیلوگرم) افزایش یافت.

وی اضافه کرد: پارسال نیز بیش از یک میلیون و ۲۶۲ هزار گرم (یک هزار و 262 کیلوگرم) از این محصول در بازار گواهی سپرده کالایی معامله شد که میزان این نوع معامله از آغاز امسال تاکنون به ۲۶۲ هزار و ۵۲۲ گرم (262 کیلو و 522 گرم) رسیده است.

سلطانی نژاد گفت: برای حمایت از بخش کشاورزی، کارمزد این معاملات برای سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا صفر در نظر گرفته شده و کارمزد کارگزاران نیز به ازای معامله هر قرارداد 2 هزار ریال تعیین شده است.

«کشاورزانی که درباره افت قیمت محصولات در زمان برداشت و افزایش عرضه محصول نگرانند، می توانند با ورود به معاملات آتی و فروش محصول به نرخ روز، خود را در برابر افت قیمت ها بیمه کنند».

** معامله یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۹۷۴ قرارداد سکه از آغاز امسال

مدیرعامل بورس کالای ایران به روند رو به رشد معاملات آتی سکه طلا اشاره کرد و افزود: قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالای ایران از سه هزار و 173 مورد به ارزش ۶۱ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۷ به چهار میلیون و ۲۴۶ هزار و ۷۵۴ مورد به ارزش ۶۵۷ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال در سال 1396 افزایش یافت.

وی یادآوری کرد: از آغاز امسال تاکنون نیز بیش از یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۹۷۴ قرارداد سکه معامله شده است.
به گفته وی، ارزش این معاملات ۲۶۸ هزار و ۴۶ میلیارد ریال بود.

** رقابت منفی صادرکنندگان زعفران در بازارهای جهانی

معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در این آیین گفت: پارسال ۳۳۶ تن زعفران در کشور تولید و ۲۳۶ تن از آن صادر شد؛ یعنی ۸۰ درصد زعفران تولیدی، به مرحله صادرات می رسد.

«علی اکبر مهرفرد» ادامه داد: می خواهیم 2 چالش بزرگ بازار زعفران را با همکاری بورس کالای ایران برطرف کنیم. چالش اول به خرد بودن کشاورزان برمی گردد که نقدینگی کافی ندارند و به محض برداشت محصول، آن را می فروشند. به این ترتیب ۹۰ درصد زعفران جهان وقتی روانه بازار می شود که با افت قیمت روبرو شده است و واسطه ها از این فرصت استفاده می کنند.

«چالش دوم، رقابت منفی صادرکنندگان برای فروش زعفران در بازارهای جهانی است که باعث می شود محصول با ارزش ایرانی با نرخ های ارزان به دست خارجی ها برسد».

وی ادامه داد: متاسفانه برخی مشتریان بزرگ خارجی در ایران کارگزار گرفته اند تا آنها با حضور مستقیم در کشور، محصول را با نرخی ارزان از کشاورزان خریداری کنند.

مهرفرد عنوان کرد: پارسال سازمان مرکزی تعاون روستایی ۶۷ تن زعفران خرید تا مانع از افت کاذب قیمت ها و رسیدن سود واقعی به کشاورزان خرد شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد با رونق معاملات نقدی و آتی زعفران در بورس کالای ایران در آینده ای نزدیک به چالش ها پایان داده شود.
به گزارش ایرنا، آیین راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالای ایران عصر دیروز با حضور مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و بازار سرمایه در تالار معاملات بورس کالا برگزار شد.

قرارداد آتی زعفران تحویل شهریورماه ۱۳۹۷ در حالی از امروز راه اندازی شد که این سررسید تا بیستم شهریور قابل معامله خواهد بود و همه دارندگان کد معاملاتی قراردادهای آتی می‌توانند در این نماد به خرید و فروش بپردازند.

اندازه هر قرارداد ۱۰۰ گرم زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) به عنوان دارایی پایه و حد نوسان قیمت روزانه زعفران در این معاملات نیز مثبت و منفی سه درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل است.



خبرگزاری ایرنا