پیش‌بینی برداشت 400 هزار تن گردو در تویسرکان

  • 1393/07/22
  • 1159 بازدید

در آستانه فصل برداشت گردو در شهرستان تویسرکان ، دبیر انجمن تولیدکنندگان گردوی تویسرکان با ابراز رضایت از افزایش کمی و کیفی این محصول ، برآورد برداشت 400 هزار تن گردو از این منطقه کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان گردوی تویسرکان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: برداشت گردو در منطقه تویسرکان شروع شده است که با وجود مشکلات کم‌آبی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
مظفر احمدوند افزود: امسال برآورد برداشت حدود 400 هزار تن گردو می‌شود که از لحاظ کمی و کیفی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در سال جاری عوامل جوی و محیطی در افزایش تولید کمی و کیفی گردوی تویسرکان تأثیر زیادی داشته که با وجود کم‌آبی میزان تولید این محصول افزایش یافته است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان گردوی تویسرکان یادآور شد: در سال گذشته تنها در منطقه تویسرکان 350 هزار تن گردو تولید شده بود.
احمدوند ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم مغز گردو با توجه به کیفیت آن 10 تا 50 هزار تومان است که بخشی از آن به خارج از کشور صادر می‌شود.
وی تصریح کرد: کشورهای فرانسه ، آلمان و آمریکا متقاضی گردوی باکیفیت تویسرکان هستند که هرساله بخشی از آن صادر می‌شود.
احمدوند تأکید کرد: هر کیلوگرم گردوی با پوست تویسرکان نیز با توجه به کیفیت آن 10 تا 30 هزار تومان به فروش می‌رسد.
وی اظهار داشت: بادام تولیدی منطقه تویسرکان امسال با سرمازدگی روبه‌رو شده و تنها چندهزار تن از این محصول تولید می‌شود.
گفتنی است ، بر اساس آخرین آمار رسمی موجود ، در سال 90 سطح زیر کشت گردو در کشور بیش از 182 هزار هکتار است و از نظر میزان تولید بعد از کشورهای آمریکا و چین رتبه سوم در جهان را دارد./



ایانا