تغذیه ناسالم بعد از سیگار مهمترین عامل مرگ زودرس در کشور

  • 1393/07/28
  • 869 بازدید

در گرسنگی مزمن ، عده زیادی از مردم غذای اولیه برای سیر شدن و دریافت انرژی و پروتئین کافی را ندارند و دچار بیماری های مختلف و حتی مرگ نیز می شوند

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشت گفت: در یک برآورد حدود 800 میلیون نفر از جمعیت جهان با گرسنگی مزمن زندگی می کنند. در گرسنگی مزمن ، عده زیادی از مردم غذای اولیه برای سیر شدن و دریافت انرژی و پروتئین کافی را ندارند و دچار بیماری های مختلف و حتی مرگ نیز می شوند که بسیاری از آنها را زنان و کودکان زیر 5 سال در کشورهای فقیر آفریقایی تشکیل می دهند.

به گزارش سلامت نیوز ، دکتر مجید حاجی فرجی ، رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سازمان تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ، در برنامه «مردم و سلامت» گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت با بیان اینکه بحث سوء تغذیه یک بعد دیگر هم دارد که آن در حالت چاقی و اضافه وزن فرد است ، در این حالت انرژی زیادی به بدن می رسد؛ اما بدن دچار گرسنگی سلولی و کمبود بعضی ریز مغذی های مورد نیاز است ، افزود: متاسفانه علائم کمبود ریز مغذی ها دیر ظاهر می شود و به دلیل تداخل دارویی ، غذایی و بعضی از بیماری ها ، جذب آنها کند و به صورت نامناسب صورت می گیرد. در جامعه ما می توان از کمبود کلسیم ، روی ، آهن و بعضی از ویتامین های گروه B و D نام برد.

وی ادامه داد: حدود 80 تا 90 درصد از جامعه ما در درجات مختلف با کمبود ویتامین D روبرو هستند. همچنین به دلیل مصرف کم لبنیات و مواد حاوی کلسیم و جذب پایین آن ، تنها یک سوم نیاز روزانه ما به کلسیم برآورده می شود. کمبود آهن هم مختص کشور ما نیست و در دنیا فراگیر است.

وی با بیان اینکه «فائو» در یک نبرد با گرسنگی و رسیدن به امنیت غذایی ، همراه با سازمان های بین المللی دیگر سیاستگذاری های کلانی را آغاز کرده است ، افزود: فائو شروع این مبارزه را توجه به کشاورزی در کشورهای مختلف می داند و بهترین راه حل آن را نیز کشاورزی خانگی عنوان کرده است. به طوری که هر خانواده بتواند تهیه محصولات اولیه غذایی خود و حتی پرورش دام را برعهده گیرد. این مسئله به عنوان کلید حل گرسنگی درنظر گرفته شده است.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: بر اساس آخرین پیمایش کشوری در مورد عوامل خطر غیرواگیر که در سال 1390 و در تمامی استان ها انجام شد ، پس از مصرف سیگار ، تغذیه ناسالم به عنوان مهمترین عامل مرگ زودرس در گروه سنی 30 تا 70 سال معرفی شده است. در تغذیه ناسالم افراد با مصرف زیاد نمک ، قند و چربی مواجه هستند. متاسفانه عادات غلط غذاییِ سنتی در کشور ما با فرآورده های صنعتی پرکالری در قالب غذاهای آماده و نیمه آماده همراه شده است که عمدتاً به دلیل ذائقه سازی ، چربی و نمک زیادی دارند.

حاجی فرجی در پایان با بیان اینکه در اواخر سال گذشته به ما ماموریت داده شد که با بخش صنعت غذا و فرآورده های غذایی وارد صحبت و مشاوره شویم تا راهکارهایی را جهت تعدیل مشکلات تغذیه ای پیدا کنیم ، اظهارکرد: خوشبختانه با همکاری که با بخش صنعت غذا ، سازمان استاندارد ، سازمان غذا و دارو و دیگر ارگان ها داشتیم ، در تولید مواد غذایی ، اولویت در کاهش قند ، نمک و چربی گذاشته شد. لذا برای امسال و سال آینده ، یک برنامه ریزی ایجاد شده است که با همکاری بخش صنعت غذایی ، حداقل صنعت غذا در این مسیر با ما همراه شود.



سلامت نیوز