کشورهای اروپایی مقاصد صادراتی شاه میگوی آذربایجان غربی هستند

  • 1393/09/24
  • 716 بازدید

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: کشورهای اروپایی از جمله آلمان ، فرانسه ، سوییس و ارمنستان از مهمترین مقاصد صادراتی شاه میگوی تولید شده در استان هستند.

محمد شیرولیلو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری حدود 85 تن شاه میگو از دریاچه پشت سد ارس صید و بعد از عمل آوری به کشورهای اروپایی صادر شود که ارزآوری قابل توجهی عاید استان می کند.

وی اظهار کرد: میزان ارزآوری سالانه شاه میگو بیش از 30 میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: شاه میگوی دراز آب شیرین دریاچه پشت سد ارس جانداری مختص منابع آبی در آذربایجان غربی است و سالیانه شرکتهای فعال در این حوزه زیر نظر مدیریت شیلات استان و با استفاده از اکیپهای صیادی اقدام به صید این موجود می کنند.

شیرولیلو ادامه داد: 70 نفر صیاد محلی در قالب پنج شرکت بهره بردار نسبت به صید این موجود ارزشمند مبادرت کرده و بعد از عمل آوری و بسته بندی به صورت زنده آن را به کشورهای مقصد صادر می کنند.

وی با اشاره به تولید سایر آبزیان در آذربایجان غربی اظهار کرد: میزان تولید آبزیان از منابع آبی و مزارع پرورش ماهی آذربایجان غربی نیز 17 هزار و 859 تن انواع ماهیان سردآبی ، گرم آبی و بومی می باشد.

شیرولیلو اضافه کرد: آبزیان تولیدی در استان جهت مصرف به بازارهای عرضه آبزیان در داخل و خارج از استان ارسال می شود که موجب اشتغالزایی مطلوبی برای مردم منطقه و ساحل نشینان شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به استقبال مردم استان از آبزی پروری و طرح های پرورش شیلات برای یک گونه سردآبی قزل آلا و تولید بچه ماهیان سردآبی ، گرمابی و زینتی در استان مجوز پرورش ماهی صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود امسال تعداد 50 فقره انواع موافقت نامه برای احداث مراکز پرورش ماهی صادر شود اضافه کرد: در این راستا بازدیدهای کارشناسی به طور مرتب انجام و بررسی های لازم صورت می گیرد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ادامه داد: توسعه پرورش ماهی قزل آلا در قفس و توسعه بازارهای عرضه آبزیان در استان ، کنترل بهداشتی محصولات تولیدی از مرحله صید تا عرضه به مصرف کنندگان ، اجرای پروژه مکانیزاسیون در مزارع موجود جهت افزایش تولید دو تا سه برابر ظرفیت ازجمله اهم اقدامات انجام شده در حوزه شیلات و آبزیان در آذربایجان غربی در طول 9 ماه گذشته است.

آذربایجان غربی جزو 17 استان برتر غیرساحلی کشور در تولید آبزیان می باشد که بیش از سه هزار نفر در این بخش اشتغال دارند و این تعداد در قالب تعاونی های صید و صیادی فعالیت می کنند.



ایرنا