هشدار رشد گازهای گلخانه‌ای و افزایش دما و تأثیر آن بر اقلیم دنیا

  • 1397/03/28
  • 377 بازدید

نایب رئیس هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم بیان اینکه موضوع تغییر اقلیم از 1990 میلادی مطرح شد، گفت:‌ با افزایش دما و تولید گازهای گلخانه‌ای مشکلات عدیده‌ای در دنیا رخ می‌دهد و محصولات کشاورزی نیز در این حوزه آسیب جدی می‌بیند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نشست اطلاع‌ رسانی و آموزشی هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC) امروز در محل سازمان هواشناسی برگزار شد.

در این مراسم نایب رئیس هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم اظهار داشت: ما در ارتباط با تغییر اقلیم مسئله مشترک داریم، تغییر اقلیم مسئله‌ای گسترده است.

سوکونا ادامه داد: IPCC هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم است، جوی که در آن نفس می‌کشیم، دور دنیا می‌چرخد و روی همه افراد تأثیر دارد، بنابر این ارتباط بین اقلیم در کره زمین وجود د ارد.

وی ادامه داد: ترکیب این جو به خاطر فعالیت‌ ها افزایش می‌یابد، (وسایل نقلیه، گازهای گلخانه‌ای و آلودگی) در جو ایجاد می‌کند، همچنین بیابان‌ زایی و جنگل‌ زدایی در حال انجام است و این‌ ها به عنوان شاخص‌ های گرمایی بر دما، رطوبت جو، یخچال‌های قطب و کوه‌های یخ تأثیرگذار است.

وی افزود: کشور اندونزی در حال حاضر در فصل خشک‌، بارش دارد، چون اصول در حال تغییر است.

سوکونا با بیان اینکه افزایش جمعیت انتشارات گازهای گلخانه‌ای مصرف سوخت را افزایش می‌دهد، گفت: با افزایش مصرف سوخت، افزایش دما و افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای را داریم.

نایب رئیس هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم ادامه داد: در 150 سال اخیر به ویژه پس از جنگ جهانی دوم غلظت گازهای گلخانه‌ای بیشتر شد و در 1990 میلادی تغییر اقلیم مطرح شد.

وی افزود: با تولید بیشتر گازهای گلخانه‌ای دمای جو هم افزایش می‌ِیابد و این گرمایش بیشتر در نواحی قطبی رخ می‌دهد.

سوکونا افزایش دما در دنیا را هشداری برای مردم اعلام کرد و گفت:‌ اگر دما 4 درجه به صورت ناگهانی بالاتر برود، بر روی محصولات اصلی کشاورزی مؤثر است، تغییر دمای سریع در یک دهه تا نیم‌ قرن می‌تواند مشکلات بزرگ بیافریند و میلیاردها نفر تحت تأثیر این قرار می‌گیرند.

وی افزود: هر چه ما بیشتر وضعیت اقلیم را تحت تأثیر قرار دهیم، ریسک بیشتر می‌شود.

نایب رئیس هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم بیان کرد: اگر تغییرات اقلیم را محدود کنیم و بخواهیم آینده پایا داشته باشیم، ابزارهای آن را در اختیار داریم.

سوکونا تأکید کرد: کاهش یخ‌ های اقیانوس‌ها و آلودگی شهرها دستاورد همین مشکلات است.



خبرگزاری فارس