درآمدزایی 10 میلیاردی خاویار در گیلان

  • 1393/09/25
  • 645 بازدید

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات گیلان گفت: بیش از 60 درصد خاویار و 30 درصد گوشت ماهیان خاویاری تولیدی کشور در استان گیلان تامین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری کانون انجمن‌های صفی صنایع غذایی ایران ، ابراهیم بیگ تن ، خاطرنشان کرد: در مزارع پرورشی ماهیان خاویاری ایران سالانه 600 تن گوشت ماهی خاویاری به ارزش 30 میلیارد تومان تولید می‌شود. علاوه بر گوشت ماهی ، 1200 کیلوگرم خاویار به ارزش 10 میلیارد تومان استحصال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با صادرات خاویار تولیدی ایران ، 3 میلیون دلار ارز عاید کشور می‌شود ، افزود: بیش از 60 درصد خاویار و 30 درصد گوشت ماهیان خاویاری تولیدی کشور در گیلان تامین می‌شود.

بیگ‌تن افزود: حدود 30 درصد ماهیان خاویاری تولیدی کشور به صورت ضایعات دور ریخته می‌شود و این درحالی است که با فرآوری این ضایعات و تبدیل آنها به محصولات جانبی تا 9 میلیارد تومان به درآمدهای حاصل از پرورش و فروش ماهیان خاویاری اضافه می‌شود.

معاون آبزی پروری شیلات گیلان با اشاره به ضرورت تجاری سازی دانش فنی صنایع فرآوری ضایعات ماهیان خاویاری گفت: براساس سند چشم انداز توسعه تا سال 1404 تولید ماهیان خاویاری باید به 20هزار تن افزایش یابد که در صورت تحقق این امر از این مقدار 6000 تن ضایعات برجا می‌ماند که فرآوری آن با در نظر گرفتن قیمت فعلی بیش از 90 میلیارد تومان درآمد درپی دارد.

بیگ تن ادامه داد: اگرچه تجاری سازی این دانش بومی به علت کمبود ماده اولیه(ضایعات ماهیان خاویاری) برای سرمایه‌گذاران مقرون به صرفه نیست اما با جمع آوری ضایعات ماهیان پرورشی خاویاری کشورهای حاشیه خزر ، می‌توان فرآورده‌های ضایعات این گونه خزری را به مرحله تولید انبوه رساند.

وی یادآور شد: کشورهای حاشیه خزر برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری از سال 2011 به مدت 5 سال صید این گونه را ممنوع کرده‌اند.



ایسنا