چرا تولید خمیرمرغ در واحدهای زیرزمینی زیاد شد؟

  • 1393/10/03
  • 610 بازدید

خمیر مرغ یکی از آلودگی های جدی بود که در زمینه تولید سوسیس و کالباس مطرح شد تا جایی که وزارت بهداشت و سازمان غذار و دارو استفاده از آن را ممنوع اعلام کرد.

بنا بر گزارش های رسیده ، در خمیر مرغ که یکی از مواد تولید سوسیس و کالباس است ، آلایندگی هایی وجود داشت. بعضی از خمیر مرغ‌های تولیدی طبق شرایط استاندارد تولید نمی‌شدند وعکس هایی از تهیه این خمیر منتشر شد که نشان می داد گاهی استخوان مرغ در آن له می‌شود که آلایندگی ایجاد می‌کند و گاهی بافت‌های غیرگوشت مثل غضروف در آن وجود داردو بنابراین نتیجه هم این شد که خمیر مرغ از نظر ارزش غذایی و کیفیت اجازه تولید ندارد.

اما در حالی که می رفت خیال افکار عمومی از عدم استفاده از این خمیر راحت شود ، در چند روز گذشته رئیس سازمان دامپزشکی از مجاز بودن خمیر مرغ خبر داد تا بالاخره معلوم نشود استفاده از این خمیر ممنوع است یا خیر؟

ماجرا هم از این قرار بود که همین چند روز پیش رئیس سازمان دامپزشکی از مجاز بودن خمیر مرغ خبر داد تا دوباره ماجرای خمیر مرغ به خبر اول رسانه ها تبدیل شود.

رئیس سازمان دامپزشکی در این خصوص گفت: این تصمیم که استفاده از خمیرمرغ مانعی ندارد و مجاز است در جلسه مشترکی که دوازدهم آذرماه با سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد برگزار شد گرفته شده و در آن جلسه ، پس از ارائه توضیحاتی از سوی سازمان دامپزشکی مبنی بر معرفی چگونگی تولید خمیرمرغ در خطوط مجاز تولید ، به این نتیجه رسیدیم که اگر خمیرمرغ در این بستر بهداشتی و نظارتی تولید ‌شود ، دارای هیچ مشکلی نیست. او توضیح داده که براساس این جلسه مشترک و تفاهم‌های صورت گرفته تولید و استفاده از خمیرمرغ هیچ مشکلی ندارد و سازمان دامپزشکی از محصولی که با شرایط بهداشتی مناسب و عمر ماندگاری استاندارد تولید می‌شود ، حمایت می‌کند.

این سخنان رئیس سازمان دامپزشکی اما در حالی بود که سازمان غذا و دارو استفاده از خمیر مرغ را ممنوع اعلام کرده بود.

در ادامه ماجرا نیز خبر رسید که رئیس سازمان دامپزشکی به منظور ارائه پاره‌ای توضیحات درباره پرونده خمیر مرغ به شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت احضار شدوسازمان غذا و دارو تاکید کرد «خمیر مرغ» همچنان غیرمجاز است.

با این حال هنوز هم اخباری از استفاده غیر مجاز از خمیر مرغ روی خط خبرگزاری ها می رود.
به تازگی نیز مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی گفته: کارخانه‌های بزرگ تولید خمیرمرغ که دارای برند بودند و استاندارد کافی را داشتند ، توسط وزارت بهداشت پلمب شدند که این مساله موجب شده واحدهای زیرزمینی فعالیت خود را افزایش دهند.

محمد موسوی اظهار کرد: زمانی که سازمان استاندارد ، استفاده از خمیرمرغ را ممنوع می‌کند باید به فکر این مساله نیز باشد که واحدهای زیرزمینی فعالیت خود را افزایش می‌دهند.

وی تصویب قانون تولید خمیرمرغ در ایران را مربوط به سال‌ها پیش عنوان و اظهار کرده: در آن زمان حتی از کشورهای اروپایی نیز خمیرمرغ وارد می‌شد که بعد از آن با فراهم شدن امکانات در داخل ، تولید تنها به داخل کشور منوط شد.

دعوای نظارت خمیرمرغ باید قانونمند باشد

موسوی با بیان اینکه دعوای نظارت خمیرمرغ باید قانونمند باشد ، گفته: در این زمینه متخصصان زیادی وجود دارند که باید نهادهای دولتی و دانشگاهی از این مساله حمایت کند.

وی ادامه داده: آیین‌نامه‌ای باید از طرف دانشگاهیان و انجمن در این خصوص تدوین شود چرا که اگر این اتفاق نیفتد ، نمی‌توان تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران دلیل صحبت سازمان استاندارد مبنی بر غیراستاندارد بودن خمیرمرغ را حضور نداشتن نماینده سازمان استاندارد در اولین جلسه تصمیم‌گیری در این زمینه عنوان و اظهار کرده: قرار بر این شد که جلسه دیگری با حضور نمایندگان سازمان استاندارد ، سازمان غذا و دارو ، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ، دانشگاه علوم غذایی و کارخانه‌های برند برگزار شود که اگر نمایندگان دولتی در آن حضور نداشتند نوعی کارشکنی تلقی می‌شود.

موسوی گفته: باید دانشگاهیان و متخصصان در این زمینه تصمیم بگیرند؛ به‌گونه‌ای که تولید خمیرمرغ استاندارد در کشور همانگونه که در آیین‌نامه قید شده است ، ‌وجود داشته باشد. وی ادامه داد: اگر نهادهای دولتی در این زمینه همکاری نداشته باشند ، انجمن این امر را کارشکنی تلقی می‌کند و قصد شکایت از نهادهای دولتی را دارد.

ناهماهنگی نهادهای مربوط در خصوص تولید خمیرمرغ

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران مساله خمیرمرغ را یکی از معضل‌های جدید کشور عنوان و اظهار کرده: این مساله تشویش و نگرانی بسیاری را برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کرده است. به همین دلیل چندی پیش جلسه‌ای را با سازمان دامپزشکی ، سازمان استاندارد ، غذا و دارو به منظور رفع این معضل برگزار کردیم که البته هماهنگ نبودن نهادهای دولتی با یکدیگر موجب بی‌برنامگی در تعیین وضعیت خمیرمرغ شده است.

موسوی پیشنهاد انجمن را نظارت بر تولید خمیرمرغ عنوان و اظهار کرده: باید در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ، کارخانجات استاندارد تولید خمیرمرغ تقویت شود و با واحدهای زیرزمینی که به‌صورت غیراستاندارد اقدام به تولید خمیرمرغ کرده‌اند به‌طور جد مقابله شود.

وی با بیان اینکه ماهیت تولید خمیرمرغ در آیین‌نامه‌های بین‌المللی نیز بدون هیچ گونه ایرادی قید شده است ، گفته: در دولت یازدهم که گفته می‌شود کار باید به دست مردم سپرده شود نباید سازمان استاندارد و دیگر نهادهای دولتی هرکدام برای خود تصمیم بگیرند بلکه باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که تولید خمیرمرغ استاندارد افزایش و از فعالیت واحدهای زیرزمینی جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران ادامه داده: باید آیین‌نامه‌ای قانونمند و استاندارد در این زمینه تدوین و اجرایی شود به‌طوری که هر واحدی که طبق این آیین‌نامه عمل کرد به آن مجوز تولید بدهند که از فعالیت واحدهای زیرزمینی جلوگیری شود.



شفاف