افزایش ارزش صادرات محصولات کشاورزی از مرز آستارا

  • 1393/10/15
  • 838 بازدید

مدیر جهاد کشاورزی آستارا از افزایش 5 درصدی ارزش صادرات محصولات کشاورزی از مرز زمینی شهرستان به خارج کشور خبر داد.

ایرج شیارکار ، اظهار کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون 38 نوع محصول کشاورزی از مرز زمینی آستارا به خارج کشور صادر شده که از لحاظ وزن نسبت به مدت مشابه سال 1392 تغییری حاصل نشده ولی از لحاظ ارزش 5 درصد رشد ثبت شده است.
وی ادامه داد: در این مدت 140 هزار و 51 تن آلبالو ، آلوچه ، آلو ، انگور ، خیار ، خرمالو ، بادمجان ، پسته ، توتون ، پیاز ، چغندر ، چای ، خرما ، خربزه ، ذرت ، زردآلو ، زرشک ، سیب ، سیب زمینی ، سیر ، سبزی ، فلفل ، قارچ ، قیصی ، کاهو ، کشمش ، کلم ، کدو ، کیوی ، گوجه فرنگی ، گل کلم ، گیلاس ، گردو ، لیمو ترش ، نارنگی ، هندوانه ، هلو و هویج به ارزش 131 میلیون و 312 هزار و 200 دلار به کشورهای جمهوری آذربایجان ، روسیه ، گرجستان و سایر کشورهای آسیای میانه صادر شده است.
شیارکار به صادرات 23 هزار و 887 تن کیوی فروت از مرز زمینی آستارا به کشورهای روسیه ، اکراین ، جمهوری آذربایجان و کشورهای مناطق آسیای میانه و قفقاز اشاره کرد و توضیح داد: ارزش این میزان کیوی صادر شده 358 میلیارد ریال است.

وی افزود: علاوه بر اینکه 480 هکتار از اراضی بندر مرزی آستارا به کشت این محصول که مهمترین محصول صادراتی شهرستان است ، اختصاص یافته ، کشاورزانی از سایر شهرستان‌های استان گیلان و استان مازندران اراضی خود را در مناطق کوهپایه‌ای به کشت این محصول تبدیل کرده‌اند. در مدت مشابه سال 1392 بالغ بر 23 هزار و 482 تن کیوی از این مرز به کشورهای مذکور صادر شده بود.

مدیر جهاد کشاورزی آستارا درخصوص تنوع محصولات کشاورزی وارداتی از این مرز به داخل کشور اظهار کرد: در مدت مذکور 7 نوع محصول کشاورزی از قبیل تخته‌های نراد و سوزنی برگ ، سبوس گندم ، ذرت ، تفاله گندم ، ریشه شیرین بیان و تفاله چغندر از کشورهای مذکور به کشور وارد شده است. این میزان محصول وارداتی 60 هزار و 4 تن وزن داشته است.

شیارکار تأکید کرد: نظارت و اعمال کنترل بر ترانزیت از دیگر وظایف جهاد کشاورزی آستارا است که در این مدت کنترل دو نوع محصول کشاورزی ترانزیتی محقق شده است.

وی بیان کرد: 7388 تن تخته‌های سوزنی برگ و ریشه شیرین بیان از طریق این مرز به کشورهای حاشیه خلیج فارس ترانزیت شده است.



ایسنا