واردات ۲۵۰ میلیون دلاری چای از سریلانکا غیر ممکن است

  • 1397/05/01
  • 469 بازدید

جهان ساز گفت: تصور نمی کنم وزیر جهاد و مسئولان وزارتخانه درخواست اتحادیه چای سریلانکا برای تسویه بدهی نفتی از طریق صادرات ۲۵۰ میلیون دلار چای به کشور را بپذیرند.

حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو ،درباره مباحث مطرح شده مبنی بر درخواست اتحادیه چای سریلانکا برای تسویه بدهی نفتی از طریق صادرات ۲۵۰ میلیون دلار چای به کشور ،اظهار کرد: اگرچه مسئولان اتحادیه سریلانکا چنین پیشنهادی داده اند،اما بنده به عنوان متولی تولید تصور نمی کنم که وزیر جهاد و مسئولان وزارتخانه چنین درخواستی را مورد پذیرش قرار دهند چرا که نیازی به این میزان واردات نداریم.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزارتن چای در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد،افزود: با توجه به تولید رسمی حداقل ۲۵ هزارتن چای خشک رقمی کمتر از ۸۰ هزارتن چای از طریق مبادی رسمی و غیر رسمی وارد می شود.

جهان ساز ادامه داد:بنابرآمار رسمی گمرگ،سال گذشته ۵۸ هزارتن چای از طریق مبادی رسمی وارد کشور شد که با این وجود واردات ۲۵۰ میلیون دلاری چای از سریلانکا غیر ممکن است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این حجم از واردات چند برابر نیاز سالانه کشور است،اظهار کرد:واردات چای علاوه بر سریلانکا از کشورهای هند و کنیا صورت می گیرد که با این وجود نمی توان تجار را محدود به واردات از کشور خاص کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان قبول پیشنهاد مسئولان اتحادیه سریلانکا برای قبول بخشی از نیاز داخل وجود دارد،گفت:هم اکنون بنده این خبر را تنها در سایت ها خواندم و اطلاع دقیقی راجع به جزئیات آن ندارم؛بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان وزارت خانه این پیشنهاد را مورد پذیرش قرار می دهند یا خیر؟

رئیس سازمان چای در پایان با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات چای در راستای حمایت از تولید داخل صورت گرفته است،تصریح کرد: با توجه به آنکه تولید چای در سال های اخیر سر و سامان گرفته و به عبارتی دائقه ایرانی با چای تولید داخل آشتی کرده است و بسیاری از تولید کنندگان اقدام به برندسازی و عرضه تولیدات خود با بسته بندی های شیک در بازار کردند؛به نظر می رسد که وزیر جهاد و سایر متولیان امر چنین درخواستی را قبول نکنند چرا که این امر ضربه مهلکی بر تولید داخل وارد می کند.



خبرآنلاین