جلوگیری از واردات میوه با اعمال قوانین و تعرفه های کمیسیون کشاورزی

  • 1393/11/07
  • 625 بازدید

دبیر کمیسیون کشاوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات میوه در شرایط کاهش منابع ارزی ، گفت: اگر قوانین و تعرفه هایی که در کمیسیون کشاورزی در خصوص واردات میوه به تصویب رسیده ، اعمال شود ، قطعا واردات انواع و اقسام میوه مقرون به صرفه نخواهد بود.

محمد سادات ابراهیمی افزود: سه مشکل اساسی در کشور وجود دارد ، اینکه به قانون عمل نمی شود ، مردم واقع گرا نیستند و مسئولان حضور میدانی برای بررسی مشکل ندارند و این سه عامل باعث شده به نقطه ای برسیم که کشاورزان داخلی در شرف ترک شغل قرار داده شوند.
وی تصریح کرد: با اینکه در قانون بهره وری بخش کشاورزی بر حمایت از کشاورزان و تولیدات داخلی تاکید شده اما به دلیل این اقدامات به ویژه واردات انواع و اقسام میوه هایی که حتی در داخل تولید می شود ، این شغل صرفه اقتصادی ندارد و کشاورزان چندان رغبتی به ادامه کار ندارند؛ در نتیجه نه تنها کشاورزی توسعه پیدا نمی کند بلکه روز به روز از حجم تولیدات کاسته می شود.
وی با اشاره به خودنمایی میوه ‎های لوکس وارداتی در بازار ، گفت: این روزها با وجود ممنوعیت واردات ، این میوه ها با قیمت بالا در سطح شهر دیده می شوند و برخی مردم نیز مشتریان این محصولات شده اند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخلی و تاکید رییس جمهوری مبنی بر تقویت بخش کشاورزی و استفاده از توان داخل؛ به نظر می رسد تصمیماتی که گرفته می شود ، با مصالح کشاورزان هماهنگ نیست.
وی افزود: از طرفی؛ هم اکنون سیاستی از سوی برخی مسئولان وزارت نیرو دنبال می شود که 'سیاست نکاشت به بهانه مشکل آب است' و این موضوع ترویج می شود در حالیکه اگر ما از تمام ظرفیت ها و پتاسیل های موجود استفاده کنیم ، قطعا قادر خواهیم بود با منابع و امکانات موجود ، کشاورزی را بهبود بخشیم.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ابراز امیدواری کرد که وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی با جدیت بیشتری وارد عمل شود و از ورود میوه های وارداتی جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه این میوه ها چه از مبادی قانونی وارد شده باشد و چه قاچاق؛ چون به بخش کشاورزی آسیب وارد می کند ، واردات آن غیرقابل قبول است؛ افزود: اگر به صورت غیرقانونی وارد شود نیز در واقع مشکل چند برابر است و اگر حتی از مبادی قانونی باشد ، حتما باید وزارت جهاد کشاورزی سیاست های لازم را برای جلوگیری از واردات این محصولات ، حمایت از کشاورزان و تولید داخلی بالاخص در شرایطی که هزینه های کشاورزی سرسام آور شده ، بکار گیرد.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه واردات این میوه ها برای برخی افراد منافع شخصی در بر دارد ، افزود: اینکه می گوئیم مردم واقع گرا نیستند به هم دلیل است که برخی منافع شخصی خود را بر منافع یک ملت و نابودی تولید داخلی یک کشور ترجیح می دهند.
لازم به ذکر است؛ با اینکه این روزها برخی بازارها مانند مسکن و سرمایه به خواب زمستانی رفته اند اما بازار میوه های لوکس پرجنب و جوش شده است و تنوع این میوه های عجیب و غریب که حتی تلفظ نامشان برای خیلی ها مشکل است چه برسد به چشیدن طعمشان ، از زادگاه اصلی خود که کشورهای جنوب شرقی آسیا و آفریقایی است ، حرکت کرده و به ایران رسیده اند و حالا میوه هایی با نام های مانگوستین ، لیچی ، کامکوات ، دوریان ، جاک فروت و پاشن فروت در پیشخوان مغازه ها و حتی مغازه های مرکزی شهر جا خوش کرده اند.
این درحالی است که با گران شدن دلار ، بازار میوه جذابیت و تنوع خود را از دست داده بود و دولت هم واردات این میوه های رنگارنگ را ممنوع اعلام کرده بود با این حال وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تعیین سیاست های این حوزه ، همچنان اعلام می کند که واردات میوه های لوکس ممنوع است.



ایرنا