افزایش تولید میگوی پرورشی کشور به 22 هزار تن

  • 1393/11/07
  • 467 بازدید

یک مقام مسئول در سازمان شیلات گفت: برآورد ما این است که تولید میگوی پرورشی در سال جاری به حدود ۲۱ تا ۲۲ هزار تن برسد.

عیسی گلشاهی در پاسخ به این پرسش که چرا میزان میگوی صادراتی از کشور بسیار بیشتر از میزان مصرف آن در داخل است ، اظهارداشت: این مسئله در همه سالها صدق نمی کند ، کشش در بازارهای داخلی برای میگو وجود دارد اما تا سال گذشته از آنجا که هنوز میزان تولید میگو به اندازه ای که بتواند هم بازار داخلی و هم بازارهای صادراتی را به طور کامل پوشش دهد ، نبود و این اتفاق رخ می داد ضمن اینکه این مسئله را توزیع میگوی دریایی در داخل کشور جبران می کرد.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار ، سال گذشته حدود ۵ درصد از میگوی پرورشی در داخل کشور مصرف شده است ، گفت: میگو از معدود محصولاتی بوده که با هدفگذاری صادرات تولید شده و تولید میگوی پرورشی با هدف صادرات آن انجا شده است چرا که آن زمان این دورنما وجود نداشت که در داخل کشور تا این اندازه به سوی میگو گرایش ایجاد شود.
گلشاهی اضافه کرد: خوشبختانه زیرساخت هایی ایجاد شد که تولید میگو بتواند هم پاسخگوی نیاز داخل و هم پاسخگوی نیاز صادراتی باشد.
وی با بیان اینکه در سال ۹۲ شرایط بازارهای جهانی شرایط استثنایی بود و قیمت میگو یک باره در بازارهای جهانی ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد ، افزود: این شرایط باعث شد علیرغم تقاضای داخلی توزیع کنندگان تمایل داشته باشند صادرات میگو انجام دهند و پس از اینکه دیدند شرایط بازار داخل مهیا و شرایط بازار صادراتی نیز مطلوب است در کنار تمهیداتی که سازمان شیلات کشور به خرج داده بود تولید این محصول در سال جاری افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات با اشاره به اینکه برآوردمان این است که تولید میگوی پرورشی در سال جاری به حدود ۲۱ تا ۲۲ هزار تن برسد ، گفت: این عدد هم می تواند پاسخگوی بازارهای صادراتی و هم نیاز داخل باشد.
گلشاهی اضافه کرد: برای میگوی دریایی نیز برآوردمان این است که تولید این محصول حدود ۸ هزار تن باشد.



مهر