صنعت بسته‌ بندی به دنبال راه نجات/امید تولید کنندگان به اجرایی شدن دستور وزیر صنعت

  • 1397/05/11
  • 494 بازدید

افزایش قیمت ارز طی ماه‌های اخیر سبب آن شده که اکثر نوشیدنی‌ها و محصولات لبنی برای بسته بندی محصولات خود در این برهه به مشکل خورده اند و با قیمت‌های چند برابری مواد اولیه تهیه بطری و بسته بندی مواجه شده اند.

به گزارش خبرگزاری میزان، افزایش قیمت ارز طی ماه‌ های اخیر برخی از صنایع را با مشکل مواجه کرده است و در این بین برخی نیز با سوءاستفاده از فضای به وجود آمده اقدام به گرانفروشی می‌کنند.

اکثر نوشیدنی‌ ها و محصولات لبنی برای بسته بندی محصولات خود در این برهه به دلیل افزایش نرخ ارز به مشکل خورده اند و با قیمت‌ های چند برابری مواد اولیه تهیه بطری و بسته بندی مواجه شده اند.

در حالی که قیمت مواد اولیه بسته بندی در بورس و بازار آزاد تفاوت فاحشی دارد به دلیل حضور دلالان و خرید مواد عرضه شده در بورس توسط آن‌ها دست تولید کنندگان برای تهیه این مواد کوتاه مانده و در نتیجه ناچارند با قیمت‌ های چند برابر بورس مواد اولیه خود را تامین کنند که این موضوع تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده محصولات آن‌ها می‌گذارد.

پیمان فروهر در گفت‌ وگو با خبرگزاری میزان با تاکید بر وضعیت نامناسب واحد‌های تولیدی اظهار کرد: قیمت مواد اولیه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش زیادی داشته است.

به گفته دبیر انجمن تولید کنندگان آب‌های معدنی، قیمت مواد اولیه تولید بطری ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته و واحد‌های تولید را با مشکل مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: دلالان مواد اولیه را از بورس با قیمت پایین خریداری کرده و چند برابر قیمت آن را به تولیدکنندگان به فروش می‌رسانند و تمام جلساتی هم که در این باره برگزار شده ثمر نداشته است.

این در حالی است پیش‌ تر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره عنوان کرده بود؛ برخی در بورس بیش از سهمیه خود می‌گیرند و بقیه سهمیه خود را در بازار بالاتر می‌فروشند که حتما خطا‌های بزرگ هستند که اگر جلویش گرفته نشود باید برخوردهایمان جدی شود.

شریعتمداری ادامه داد: تلاشمان این است برخوردمان با واحد‌های بزرگ تولید کننده پلی اتیلن مسالمت آمیز باشد تا خودشان مواد اولیه را پایین دست در اختیار واحد‌های تولیدی دیگر به قیمت متعارف قرار دهند، اگر این کار را انجام ندهند به سمت قیمت گذاری و سهمیه بندی بدون تردید می‌رویم.

فروهر همچنین درباره تخصیص سهمیه مواد اولیه به تولید کنندگان نیز خاطرنشان کرد: وزیر صنعت از ابتدای مردادماه ابلاغیه‌ای را جهت تخصیص سهمیه مواد اولیه صادر کرد اما، تاکنون هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

حال که وزیر صنعت با توجه به شرایط برای دسترسی راحت‌تر تولید کنندگان به مواد اولیه، اقدام به صدور ابلاغیه برای تخصیص سهمیه کرده است چه بهتر است تا با پیگیری دستور خود گره از مشکلات تولید کنندگان در این بگشاید تا هزینه‌ های اضافی بر دوش تولید کنندگان تحمیل نشود.



خبرگزاری میزان