گشایش نمایشگاه تجهیزات صنعتی وابسته به تولید برنج در ساری

  • 1393/11/27
  • 837 بازدید

در این نمایشگاه دستگاه های مکمل کارخانه شالیکوبی ، دستگاه های نشاکاری ، تجهیزات آزمایشگاهی و مکانیک خاک ، انواع کودهای غیر شیمیایی ، ارقام مختلف برنج بویژه رقم های جدید به نمایش گذاشته شده است.

دبیرانجمن برنج ایران در حاشیه گشایش این نمایشگاه گفت : برنج یک محصول غذایی استرتژیک و با اهمیت است که تولید سالم و کیفی آن در کنار افزایش کمیت ، کاهش سختی های مراحل کاشت تا برداشت و کم کردن از ضایعات از اهمیت زیادی برخوردار است.

«جمیل علیزاده شایق» مهم ترین هدف برپایی این نمایشگاه را کاهش هزینه های تولید برنج برای کشاورزان با معرفی ارقام جدید پرمحصول و کیفی ، سالم سازی تولید با جایگزین کردن کودهای غیرشیمیایی و جلوگیری از تبدیل محصول به ضایعات از طریق شناساندن مکمل های کارخانه های شالیکوبی و دستگاه های بهینه ساز نشاکار اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات جهاد کشاورزی ارقام جدیدی از انواع برنج را در این نمایشگاه معرفی می کند ، ادامه داد : آموزش علمی چگونگی آبیاری ، کاشت ، داشت و برداشت برنج نیز در این نمایشگاه ارائه می شود.

دبیر انجمن برنج ایران از برگزاری شانزدهیمن همایش ملی برنج ایرانی همزمان با برپایی این نمایشگاه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خبر داد و گفت : این همایش با شعار «بازنگری بر فرهنگ تولید و مصرف برنج » برگزار می شود.

وی افزود : « برنج ، آب و چالش های فرارو»' ، « خوداتکایی برنج با تاکید بر اقتصاد مقاومتی » ، « شالیزار ، پایداری تولید»' ، « اقتصاد ، تولید و بازرگانی برنج » و « آموزش ، رسانه و فرهنگ » از محورهای برگزاری این همایش است.

وی ادامه داد : شانزدهمین همایش ملی برنج را انجمن برنج ایران با همکاری پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان برگزار می کند.

علیزاده شایق همچنین گفت که سه کارگاه آموزشی مرتبط با برنج نیز از فردا در حاشیه نمایشگاه و همایش برای کارشناسان جهاد کشاورزی استانهای برنج خیز کشور و ناظران برنج برگزار می شود.
سالانه 230 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مازندران زیر کشت برنج می رود و بیش از 900 هزار تن برنج سفید از آن به دست می آید.



ایرنا