رشد وزنی و ارزشی صادرات زعفران

  • 1397/05/15
  • 520 بازدید

مدیر­کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی گفت: آمار مقایسه‌ای بیانگر رشد 49 درصدی وزن و 45 درصدی ارزش صادرات محصولات گل و گیاه دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی در سه ماهۀ نخست سال 1397، در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته است.

به گزارش خبرگزاری سازمان توسعه تجارت ایران؛​­­محمود بازاری، در این خصوص اظهار داشت: صادرات محصولات گل و گیاه دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی در سه ماهۀ نخست سال 1397، با ارزشی معادل 127.4میلیون دلار و وزن 85 هزار تن به کشورهای هدف صادر شد که 60 درصد از کل این میزان به صادرات زعفران اختصاص دارد.

وی افزود: صادرات زعفران با ارزش 76.5 ­میلیون دلار و وزن 55 تن، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 56 درصدی در ارزش و رشد 52 درصدی وزنی را تجربه کرده است.

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی گفت: همچنین در سه ماهه نخست امسال­­محصول زعفران با نفوذ به­ 45 بازار مختلف از رشد 12.5 درصدی در کسب بازارهای جدید برخوردار شده است.

بازاری درباره­­ مهم‌ ترین بازارهای صادراتی زعفران و رقم صادرات به آن‌ها اظهار داشت: ­محصول زعفران به کشورهای امارات با ارزش 22.5 میلیون دلار، هنگ کنگ با 16.5 میلیون دلار، اسپانیا با 13.7میلیون دلار، افغانستان با 7.9 میلیون دلار و ویتنام با 6.3 میلیون دلار صادر شده که سهم صادرات زعفران برای این 5 بازار عمده از کل صادرات زعفران 87.4 درصد است.

وی در تشریح مشکلات و مسائل پیش روی صادرات محصول زعفران گفت: علی رغم رشد ارزشی صادرات این محصول مشکلاتی از قبیل، فقدان برند سازی، ضعف زیرساختهای بسته بندی و ایجاد ارزش افزوده، صادرات­ فله ای محصول به­ برخی کشورهای هدف واسط و صدور مجدد آن به بازارهای اصلی، فقدان مکانیزم ردیابی و پایش محصول صادراتی با استفاده از ابزارهای کد رهگیری و شناسه ملی نیز وجود دارد.

بازاری تاکید کرد: حمایت از­ سرمایه گذاری در مبادی تولیدی با ایجاد و توسعه خطوط سورت و بسته بندی صادراتی، ضرورت پیاده سازی کامل طرح شناسه ملی ردیابی کیفیت محصولات صادراتی در مناطق تولیدی با حمایت دولت، کاهش و یا حذف تعرفه ورود محصولات ایران به کشورهای هدف از جمله هندوستان و چین از طریق مناسبات و مذاکرات سیاسی تجاری می‌تواند در توسعه صادرات محصول زعفران نقش کلیدی داشته باشد.



خبرگزاری سازمان توسعه تجارت ایران