چهارمین همایش بین المللی و نمایشگاه خوراک دام، طیور و آبزیان گشایش یافت

  • 1397/05/21
  • 541 بازدید

چهارمین همایش بین المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران دیروز در تهران ­با ­مشارکت ۳۳ کشور خارجی گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ ​­­در این همایش معاون امور تولیدات دامی وزارتخانه بر مصرف خوراک دام آماده در همه ­­صنعت دام، طیور و آبزیان کشور در حوزه نژادهای اصیل و مدرن و نژادهای بومی کشور تاکید کرد.

مرتضی رضایی افزود: حیطه کاری صنایع خوراک آماده فقط مرغداری ها و دامداری های صنعتی نیست بلکه شامل نژادهای بومی نیز می شود.

وی اظهار داشت: برخی از دامداران در بخش دام سبک مانند گوسفند و بز اعتقادی به استفاده از خوراک دام آماده و این تکنولوزی روز ندارند و این در حالی است که در دنیا غذای فوق تخصصی خوراک آماده دام تهیه می شود و تولید کننده دیگر نیازی به جیره نویس و انبارداری و سایر موارد ندارد.

رضایی با اشاره به ظرفیت ۲۰ میلیون تنی تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در کشور تصریح کرد: تنها نیمی از این ظرفیت فعال است و این نسبت باید افزایش یابد و در راستای توسعه بخش دام و طیور استفاده شود.

وی ادامه داد: برای ورود در بازارهای بین المللی این صنایع و تولیدات آن باید­ قامت و اندازه بین المللی پیدا کنند و در این صورت افزایش کیفیت خوراک دام مطرح است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که امروزه ۴۰ تا ۴۵ ماده غذایی در جیره غذایی دام و طیور بالانس می شود، گفت: تغذیه یک علم و تکنولوژی است و ایران در زمینه تغذیه دام و طیور و آبزیان خوش درخشیده است.

وی در عین حال اظهار داشت: ما با استفاده از تکنولوژی های روز خوراک دام باید بتوانیم هزینه تولید را کاهش دهیم زیرا در غیر این صورت تمایلی برای مصرف آن نخواهد بود.

رضایی افزود: تهیه خوراک دام، طیور و آبزیان بخشی از زنجیره تولید است و بخش مهمی از هزینه های تولید به آن بستگی دارد.

وی با بیان این که بخشی از خوراک دام، طیور و آبزیان کشور صادراتی است، گفت: تغییر نرخ ارز در کشور در جهت اعتلا و رونق صنعت خوراک دام و طیور است و این تغییرات موجب تعدیل اقتصادی به نفع این صنعت می شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: به رغم آن که بخشی از نهاده های دام و طیور وارداتی است، اما هزینه خوراک دام و طیور در ایران به دلیل ارزان بودن سایر عوامل تولید، پایین تر از متوسط قیمت جهانی است.

وی تصریح کرد: در ایران سالانه ۷۵ میلیون تن خوراک دام، طیور و آبزیان شامل مواد غذایی و علوفه ای و غیره مصرف می شود و سالانه ۱۴ میلیون تن نیز تولید محصولات دامی داریم.

در این همایش، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ­سخنانی بر برگزاری نمایشگاه های تخصصی و شکستن مرزها به منظور توسعه و تقویت ارتباطات موثر با سایر کشورها برای دستیابی به اطلاعات، فناوری های روز، ایجاد رقابت میان صاحبان صنایع خوراک دام و دانش بومی و همچنین افزایش کیفیت و کمیت تولیدات خوراک آماده دام تاکید کرد.

علیرضا رفیعی پور با بیان این که در مدیریت بهداشتی ما به دنبال امنیت غذایی و زیستی هستیم، تصریح کرد: مدیریت بهداشتی با مشارکت و همکاری مدیریت تولید و تشکل ها و مدیران صنایع امکان پذیر است.

وی به مشکل مقاومت و باقیمانده آنتی بیوتیک و دارویی در محصولات دامی در جهان اشاره کرد و گفت: صنعتی کردن فعالیت ها در شاخه های تولید می تواند در حوزه باقیمانده و مقاومت آنتی بیوتیک و دارویی کمک کند.

رئیس­ سازمان دامپزشکی کشور افزود: ما به دنبال این هستیم که در بخش خوارک دام و طیور از شکل سنتی به شکل صنعتی و مدرن روز برسیم تا در حوزه بهداشتی دچار مخاطره نشویم، زیرا وقتی تولید کننده خوراک دام و طیور سنتی به صنعتی تغییر روش می دهد در واقع به ما برای نظارت و مدیریت بهداشتی کمک کرده است.

وی ادامه داد: ما درصدد نظارت بهداشتی محصولات دام و طیور از مزرعه تا سفره مردم هستیم و این امر در یک فضای کاملا صنعتی و اتوماسیون امکان پذیر است.

رفیعی پور با بیان این که ۷۰ درصد تولید و فرآورده های خام دامی در گرو خوراک دام، طیور و آبزیان است، تصریح کرد: اهمیت خوراک دام آماده به دلیل تبدیل ضایعات کشاورزی به محصول ارزشمند و کاهش ضریب تبدیل خوراک دام است.

در این همایش دبیر چهارمین همایش بین المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران بر افزایش بهره وری در تهیه خوراک دام آماده تاکید کرد و گفت: ما نیاز روز افزون به تامین مواد غذایی داریم و استمرار و توسعه تولید نیاز به افزایش بهره وری و بهبود راندمان تولید دارد.

تورج صارمی دستیابی به آخرین اطلاعات، تکنولوژی های روز، انتقال تجارب بین تولید کنندگان داخلی و خارجی و تبادل نظر درباره مشکلات و ارایه راهکارها را از دستاوردهای مورد نظر برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد.

وی افزود: ما از طریق برگزاری نمایشگاه های بین المللی خوراک دام، طیور و آبزیان، امکان سنجی تولید محصولات جدید را با کمک کارشناسان خارجی و با توجه به نیاز مشتری پیگیری می کنیم.

صارمی جلب سرمایه گذاری های خارجی در بخش خوراک دام آماده، معرفی توانمندی های این صنعت و استفاده از بقایا و پسماندهای کشاورزی، تولید افزودنی ها و بهبود راندمان را از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه برشمرد.

در این مراسم، از ۱۰ تولید کننده برتر خوراک و همچنین خبرنگاران فعال این حوزه قدردانی ­­شد.



خبرگزاری صدا وسیما