درج قیمت بر روی تخم مرغ تنها راه حل کنترل بازار/ نیازی به واردات تخم مرغ نداریم

  • 1397/05/25
  • 489 بازدید

یک مقام مسئول گفت: در شرایط کنونی درج قیمت بر روی تخم مرغ تنها راه حل کنترل بازار است و پرداخت یارانه و واردات دردی را دوا نمی‌کند.

فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در گفت‌ وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش 700 تومانی قیمت تخم مرغ نسبت به هفته گذشته در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 6 هزار و 700 تومان است.

به گفته وی با توجه به نوسان نرخ نهاده های دامی و احتساب سود مرغدار، قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ 6 هزار و 500 تومان است.

طلاکش با اشاره به اینکه نیازی به واردات تخم مرغ نداریم، افزود: علی رغم واردات تخم مرغ در سال گذشته، اما نرخ تخم مرغ در بازار تغییری نداشت و همچنان مردم تا پایان سال هر عدد تخم مرغ را با نرخ 700 تومان خریداری می کردند که به همین دلیل واردات تخم مرغ راه حل کنترل قیمت در بازار نیست.

این مقام مسئول درج قیمت بر روی تخم مرغ را راه حل کنترل بازار دانست و گفت: با وجود آنکه چند سالی است از مطرح شدن این طرح می گذرد،اما تا کنون به دلایل نامعلومی به نتیجه نرسیده است.

به گفته وی اگرچه طبق اظهارات برخی افراد، حک قیمت بر روی تخم مرغ در هیچ یک از کشورها اجرا نشده است،اما در کشور تنها این راه حل جوابگوی کنترل بازار است چرا که در مجموع شرایط اقتصادی ایران با دنیا قابل قیاس نیست.

طلاکش در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کاهش نرخ تخم مرغ درب مرغداری،قیمت در خرده فروشی ها تغییری نداشته است، بیان کرد: این درحالی است که با حک شدن قیمت بر روی تخم مرغ خبری از سو استفاده دلالان ، واسطه ها و مغازه داران نیست.

دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار ادامه داد: ظرف سه روز گذشته قیمت هر کیلو تخم مرغ 700 تومان در بازار کاهش یافت در حالیکه با واردات به دلیل فعالیت حلقه های واسطه این میزان کاهش قیمت صورت نمی گرفت.

80 درصد تخم مرغ تولیدی فله عرضه می شود/ مازاد حداقل تولید روزانه 100 تن تخم مرغ

وی با انتقاد از عرضه 80 درصد تخم مرغ تولیدی به صورت فله در بازار بیان کرد: البته با مدرن شدن بخش و بسته بندی کل تخم مرغ تولیدی همانند سایر کشورها نیازی به حک قیمت نداریم اما در شرایطی که بخش قابل توجهی از تخم مرغ به صورت فله در گرمای تابستان و خارج از یخچال نگه داری می شود، حک قیمت بر روی تخم مرغ تنها راه حل کنترل بازار است.

طلاکش قیمت تخم مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: در شرایط کنونی نرخ تخم مرغ رشد قابل توجهی نخواهد داشت و ممکن است تنها با تلورانس 200 تومان افزایش به 7 هزار تومان برسد.

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت تولید تخم مرغ بیان کرد: در شرایط کنونی تولید از وضعیت مناسبی برخودار است و به دلیل مازاد روزانه حداقل 100 تن تخم مرغ نیازی به واردات نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل کاهش صادرات تخم مرغ در سال های اخیر چیست، افزود: در سه سال اخیر شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان در واحدهای مرغداری بخش چشمگیری از تولید را از بین برد که جبران آن به سهولت امکان پذیر نیست.

دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار ادامه داد: در سال 94 شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان 5 میلیون قطعه طیور،سال 95 ، 11 میلیون قطعه طیور و سال گذشته 25 میلیون قطعه طیور را از بین برد که این میزان در سال های اخیر بیانگر رشد چشمگیری است که نشان می دهد به جای تجربه از شرایط سال های گذشته و کاهش تلفات طیور شاهد افزایش بیماری بودیم.

به گفته وی با وجود از بین رفتن 40 درصد طیور ظرف مدت یکسال بدیهی است که این میزان به سهولت جبران نمی شود و درنهایت می تواند این کمبود، کاهش مازاد و افزایش قیمت را به همراه داشته باشد.

طلاکش در پایان با بیان اینکه خبری از صادرات تخم مرغ نیست، تصریح کرد: در شرایط کنونی رقم ناچیزی به صورت یک ماشین در روز به بازارهای هدف صادر می شود که نمی توان اسم آن را صادرات گذاشت.



باشگاه خبرنگاران جوان