هواداری کشورهای حوزه خلیج فارس از خرمای سیستان و بلوچستان

  • 1397/06/11
  • 488 بازدید

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان در زمینه محصول خرما قابلیت بین المللی شدن را دارد.

به گزارش ایسنا، ریگی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان با تولید سالیانه 220 هزار تن انواع خرما، رتبه دوم تولید خرمای کشور را داراست، اظهار کرد: هم اکنون بیشتر باغ های جدید سیستان و بلوچستان با نظارت سازمان جهاد کشاورزی دارای ارقام تجاری با بسترسازی مناسب و اصول فنی است.

وی با اشاره به اینکه سیستان بلوچستان در بخش تولید خرما ظرفیت‌ های خوبی دارد، گفت: این استان در زمینه سطح کشت رتبه ‌اول و در زمینه سطح تولید رتبه دوم کشور را دارد. خرمای سیستان و بلوچستان جنبه صادراتی دارد و عمده خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان به استان های همجوار و کشورهای همسایه پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

ریگی با بیان اینکه کار برداشت خرما از نیمه دوم تیر در سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود در نیمه اول آبان به اتمام می‌ رسد، افزود: از 55 هزار هکتار نخلستان‌ های سیستان و بلوچستان، 45 هزار هکتار آن بارور است. هلیله، مضافتی، کتومی، نگال، شکری از جمله ارقام کشت شده خرما در استان است. 70 نوع خرما در استان تولید می‌شود که خرمای ربی و مضافتی بیشترین سطح زیر کشت و ارقام خرمای تولیدی استان را تشکیل می‌دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان، ایرانشهر را قطب تولید خرما در استان دانست و افزود: این شهرستان با 10 هزار هکتار نخلستان یکی از عمده مراکز تولید خرما در سیستان و بلوچستان است.

ریگی افزود: نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب سبب شده تا بخش زیادی از خرمای ایرانشهر توسط واسطه‌ها خریداری و به نام شهرستان‌های دیگر عرضه شود.

وی همچنین بر حذف و جایگزینی باغ های درجه سه با ارقام تجاری بازار پسند، اصلاح و احیای باغ های درجه 2 و افزایش کمی و کیفی و توسعه محصول سالم و بهداشتی تاکید کرد و ادامه داد:ه خرمای ارگانیک سیستان و بلوچستان از نوع "ربی" است و در مناطق سراوان و خاش تولید می شود؛ در تولید خرمای ارگانیک هیچ کود و سمی استفاده نمی شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در مجموع ۵۷ هزار و ۱۶۲هکتار از باغات سیستان و بلوچستان به کشت خرما اختصاص دارد که ۴۵هزار و ۱۷۰ هکتار آن بارو و بقیه غیر بارور است.

ریگی بیان کرد: نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب سبب شده تا بخش زیادی از خرمای ایرانشهر توسط واسطه‌ها خریداری و به نام شهرستان‌های دیگر عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین راه رونق کشاورزی استان، استفاده بهینه از آب و خاک، اجرای طرح‌ های نوین آبیاری به ویژه انتقال آب با لوله، توسعه صنعت بیمه آب و خاک کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان گفت: سهم عمده‌ای از اشتغال استان وابسته به بخش کشاورزی است. با بررسی استعدادهای کشاورزی، توان تولید محصولات کشاورزی در استان افزایش می‌یابد.



خبرگزاری ایسنا