تولید زیتون کاهش یافته؛ صنایع تبدیلی گوش به زنگ باشند

  • 1397/06/24
  • 482 بازدید

رئیس شورای ملی زیتون ایران گفت: طی امسال تولید زیتون نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است.

مهدی عباسی اظهار کرد: تولید زیتون در کشور حدود 40 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است و صنایع تبدیلی زیتون باید فرصت پیش‌آمده را مغتنم بشمارند؛ چراکه در صورت عدم استفاده از موقعیت پیش‌آمده، صنایع تبدیلی خانگی نقش واحدهای بزرگ را ایفا خواهند کرد و این موضوع طی سال‌های آتی واحدهای بزرگ را دچار چالش می‌کند.

وی با اشاره به این‌ که در همه دنیا، راه‌اندازی شرکت‌ های مشارکتی و مشاوره‌ای در مباحث کشاورزی مرسوم است، ادامه داد: کشورهای توسعه‌ یافته، راهکار را در تأسیس شرکت‌ های مشاوره‌ای مشارکتی دانسته و در این راستا اقدام می‌کنند. امروز نیز شاهد موفقیت این قبیل کشورها در حوزه زیتون هستیم؛ چراکه معتقدند فقط مؤسسات مردم‌نهاد می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند.

عباسی تصریح کرد: در برخی باغات از هر هکتار یک تن و در برخی نیز تا 10 تن محصول زیتون برداشت می‌شود. چنین شرایطی دو پیام دارد. یکی این‌ که از نظر شرایط آب و هوایی و جنس خاک، بهترین شرایط کشت زیتون در کشور فراهم است و حتی گاهی 30 تا ۳۵ تن زیتون از یک هکتار باغ برداشت می‌شود و دیگر این‌ که متاسفانه هنوز در بحث تحقیقات و اجرا مکانیزم خوبی تعریف نشده است و همه باغات به تحقیقات و نتایج علمی دسترسی مناسبی ندارند.

رئیس شورای ملی زیتون ایران با تاکید بر این‌ که باید مکانیزم دسترسی کشاورزان به اطلاعات و داده‌های علمی تقویت شود، خاطرنشان کرد: باید در این حوزه زیرساخت‌هایی توسط بخش خصوصی و دولتی ایجاد شود و در این میان، اعتماد به بخش خصوصی بسیار موثر است؛ چراکه دوره‌ های بخش خصوصی با استقبال بیشتری برگزار می‌شود و این موضوع نشان می‌ دهد که مشکلات باید با کمک بخش خصوصی حل شود. هر چند در زمینه این دوره‌ ها همکاری تنگاتنگی بین شورا و سازمان جهاد کشاورزی وجود دارد.



خبرگزاری تسنیم