شیر سه‌باره گران شد

  • 1393/12/11
  • 699 بازدید

موج جدید افزایش قیمت شیر و برخی اقلام لبنی با وجود هشدارهای سازمان حمایت برای برخورد با متخلفان ادامه دارد.

برای سومین بار طی سال‌جاری ، افزایش بدون مجوز قیمت شیر و برخی فرآورده‌های لبنی موجب گلایه مردم از نابسامانی بازار این اقلام شد. تیر‌ماه امسال بود که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان مجوز گرانی 15 درصدی محصولات لبنی را صادر کرد. برخی شرکت‌های لبنی این قیمت را اعمال کرده و برخی هم اعمال نکردند اما طی چند هفته اخیر ، شرکت‌های لبنی دوباره به این مجوز استناد کرده و ساز گرانی را کوک کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون دست‌کم 50درصد به قیمت محصولات لبنی اضافه شده است.

سه گانه گرانی لبنیات

بررسی قیمت خرده فروشی برخی اقلام شیر و لبنیات در سطح شهر نیز حاکی از رشد 200 تا 400 تومانی برخی انواع شیر کم‌چرب بطری ، رشد 200تومانی نرخ نوع پرچرب این محصول طی چند هفته اخیر و کوک شدن ساز گرانی اقلامی مانند ماست ، پنیر ، بستنی و سایر فرآورده‌های لبنی طعم‌دار و لوکس است که سهم کمتری در سبد مصرفی خانوار دارد و مشمول قیمت‌گذاری دولتی نیست.

سیر صعودی قیمت برخی فرآورده‌های لبنی از ابتدای امسال نیز نشان می‌دهد که برخلاف مصوبه دولت و مجوز سازمان حمایت برای افزایش حداکثر 15 درصدی قیمت این اقلام ، از ابتدای امسال تا‌کنون قیمت برخی اقلام مانند شیر پرچرب افزایشی حدود 40 درصدی (از 2000 تومان ابتدای سال به 2 هزارو 800 تومان و نرخ مصوب با افزایش 15 درصد 2300 تومان) داشته و شیر کم‌چرب گرانی 50 درصدی (1600 تومان ابتدای سال به 2 هزار و 400 تومان و نرخ مصوب 1840 تومانی) را نسبت به قیمت‌های ابتدای امسال تجربه کرده است افزایش قیمت‌هایی که طی 3مرحله و با وجود هشدارهای سازمان حمایت صورت گرفته است.

برای نخستین بار شرکت‌های لبنی اوایل تیر‌ماه امسال قیمت محصولات خود را افزایش داده و پس از تعیین نرخ 1440 تومانی شیر خام توسط کارگروه تنظیم بازار و در آستانه‌ماه مبارک رمضان مرحله دوم گرانی لبنیات کلید خورد؛ سناریویی که طی چند هفته اخیر نیز برای سومین بار تکرار شده است. بااین وجود ضرب‌الاجل سازمان حمایت به کارخانه‌های لبنی برای بازگشت قیمت‌ها و برخورد با متخلفان از شنبه هفته جاری نیز کارساز نبوده است.

دولتی‌ها پیشگام شدند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی گفت به‌رغم درخواست برخی واحدهای وابسته به این اتحادیه برای افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی به‌دلیل افزایش هزینه تمام‌شده به این واحدها اعلام کردیم فعلا دست نگه دارند. وی گفت از آنجا که افزایش قیمت موجب کاهش مصرف لبنیات می‌شود اتحادیه با افزایش قیمت لبنیات موافق نیست.

محمدرضا اسماعیلی افزایش اخیر قیمت شیر و لبنیات را توسط برخی کارخانه‌های وابسته به شرکت‌های دولتی قلمداد کرد و افزود این واحدها عضو اتحادیه نیستند. برخی واحدهایی که شیر و لبنیات را گران کرده‌اند ارتباطاتی با شرکت‌های دولتی فرآورده‌های لبنی دارند. اتحادیه به‌رغم اعتراض به قیمت‌های کنونی شیر خام و لبنیات مصوبه‌ای نیز برای افزایش قیمت لبنیات نداشته است.

به گفته وی شرکت‌های عضو این اتحادیه هنوز هم محصولات لبنی خود را با تخفیف 5 درصدی در غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌کنند. اسماعیلی تأکید کرد ، با افزایش غیرقانونی قیمت شیر و لبنیات مخالف هستیم اما اکنون تولید‌کنندگان لبنیات به‌دلیل زیاندهی قادر به خرید شیرخام با قیمت مصوب 1440 تومان از دامداران نبوده و این محصول را به نرخ 1250 تومان خریداری می‌کنند



همشهری آنلاین