کارخانه تولید ۳۰ درصد کره کشور راه‌اندازی می‌شود

  • 1397/07/21
  • 503 بازدید

با همکاری بانک کشاورزی و توسط یک دامدار نمونه، کارخانه فرآوری شیر و تولید 30 درصد کره مورد نیاز کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اختصاصی خبرگزاری فارس، روح‌الله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی در بازدید از محل احداث کارخانه فرآورده‌های شیر و تولید کره در روستای چال تاسیون از توابع پیشوای ورامین گفت: این کارخانه با همکاری و تسهیلات بانک کشاورزی و توسط دامدار نمونه احداث می‌شود.

وی افزود: ظرفیت این کارخانه طبق برنامه در فاز اول دریافت روزانه 1200 تن شیر خام و فرآوری آن و تبدیل هشت محصول از جمله کره، پنیر، شیر خشک، ماست و شیر پاستوریزه خواهد بود و در فاز دوم تا ۳۰۰۰ تن دریافت روزانه شیر قابل افزایش خواهد بود.

خدارحمی تأکید کرد: بانک کشاورزی با جمع‌آوری سپرده‌های ریز مردمی منابع قابل توجهی برای تولید محصولات کشاورزی و دامی به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران اختصاص می‌دهد.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: این بانک برای پرداخت تسهیلات به پروژه‌های سرمایه‌ گذاری دقت نظر زیادی به خرج می‌دهد و تمام اسناد مالکیت، نداشتن معارض برای زمین موردنظر، داشتن چاه آب مجوز‌دار و داشتن اهلیت متقاضی، مجوزهای مختلف مانند مجوز جهاد کشاورزی، دامپزشکی، سازمان محیط زیست و سایر مجوزهای قانونی را بررسی می‌کند و پس از دریافت تضامین و وثیقه‌ های موردنظر، تسهیلات به کارآفرینان بخش کشاورزی پرداخت می‌کند.

وی افزود: سپرده‌های مردمی در بانک در قالب تسهیلات پرداختی که فقط برای کشاورزی و دامداری پرداخت می‌شود، تبدیل به محصول فرآوری و ارزش افزوده می‌شود.

در این بازدید شهریار صفاری در مورد کارخانه در حال احداث فرآوری شیر گفت: در زمین مجاور دامداری پدرم به مساحت 273 هکتار که 40 هکتار آن دامداری گاو شیری بوده و 233 هکتار زمین زراعت برای کشت گیاهان علوفه‌ای مانند ذرت و جو است، این کارخانه برای فرآوری شیر و تبدیل به کره، پنیر و سایر فرآورده‌های لبنی احداث می‌شود.

صفاری افزود: دامداری کالای واسطه‌ای تولید می‌کند و گاوها که به عنوان کارخانه تولید شیر هستند، شیر خام تولید کرده و پس از فرآوری این شیر در کارخانه مجاور دامداری، شیر پاستوریزه، کره، شیر خشک، ماست و پنیر برای مصرف جامعه تولید می‌شود.

این دامدار نمونه گفت: ظرفیت کارخانه در فاز اول 1200 تن شیر خام برای فرآوری توسط این کارخانه جذب خواهد شد و پیش‌ بینی شده است 3 هزارتن شیر دریافت شود.

صفاری با بیان اینکه مصرف کره در کشور حدود 80 هزار تن در سال است، گفت: 90 درصد این کره از طریق واردات تأمین می‌شود که اگر کارخانه فرآوری شیر در روستای چالتاسیون راه بیفتد، سالانه 30 هزار تن کره تولید می‌شود که بخش مهمی از کره مصرفی کشور تأمین خواهد شد.

وی افزود: برای موفقیت در این کار 41 دامدار و حتی کارخانه‌ دار شیر سهیم شده و این کارخانه با مشارکت بخش خصوصی و تسهیلات بانک کشاورزی احداث می‌شود. برای این کارخانه ۱۳ مجوز از دستگاههای مختلف دریافت شده است.



خبرگزاری فارس