تولید گیاهان زینتی و جلوگیری از خروج سالانه 15 میلیون یورو از کشور

  • 1397/07/22
  • 626 بازدید

مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ خوراکی، گفت: با تولید و تکثیر قلمه گیاهان زینتی در داخل به جای واردات، از خروج سالانه 15 میلیون یورو از کشور جلوگیری می‌شود و کشور توان تولید سالانه 10 میلیون نشاء را دارد.

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ خوراکی دیروز در حاشیه بازدید از مرکز تکثیر قلمه گل و گیاه کواکل در ورامین گفت: توان تولید سالانه 10 میلیون نشا و قلمه گل و گیاهان زینتی در کشور وجود دارد که می‌توان از خروج 15 میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری کرد.

تقوی بازدید از این مرکز گلخانه کشور را اعلان رسمی به پایان دادن بخشی از وارداتی است که سالانه در کشور برای واردات گل اتفاق می‌افتد، عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در این مرکز گلخانه‌ای 3.5 تا 4 میلیون بوته و نشا تولید می‌شود، گفت: توان تولید کشور سالانه 10 میلیون نشا است و هنوز در ابتدای راه هستیم، اما از تمامی سرمایه‌ گذاران دعوت می‌کنیم، تا در این زمینه سرمایه‌ گذاری کنند.

مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ خوراکی با بیان اینکه جذب سرمایه‌ های سرگردان می‌تواند فرصت خوبی برای اشتغال ایجاد کند، گفت: احترام به کالاهای ایرانی می‌تواند راهگشای ما در زمینه اقتصادی به ویژه در شرایط تحریم باشد.

به گفته تقوی، تولید و تکثیر قلمه گل‌ های زینتی در شرکت مهندسین گل و گیاه خاورمیانه «کواکل» به سفارش وزارت جهاد کشاورزی انجام گرفته و تعدادی از گیاهانی که تاکنون به طور کامل وارد می‌شدند در این مرکز تکثیر می‌یابد.

وی به مزایای تولید و تکثیر قلمه‌ ها در داخل کشور اشاره کرد و گفت: قیمت تمام شده گل‌هایی که توسط تکثیر قلمه در این مراکز تولید می‌شوند، حداقل یک سوم قیمت وارداتی است ضمن اینکه خطرهای شیوع آفات قرنطینه‌ای به حداقل می‌رسد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ خوراکی در ادامه مزایای تولید این روش، گفت: انتقال این قلمه‌ ها به مکان اصلی زمان طولانی نمی‌ برد و در قیمت تمام شده تولید تأثیر به سزایی دارد. همچنین پرداخت پول برای تولید کنندگان به راحتی و با سهولت بیشتری انجام می‌شود و در مقایسه با بروکراسی‌ های سخت خرید از خارج بسیار آسان‌تر است.

تقوی با اشاره به آمار تولید گل در 6 ماهه گذشته در کشور، گفت: در این مدت 2 میلیارد شاخه گل در کشور تولید شده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس که چرا پیش از این برای تکثیر قلمه در داخل کشور اقدام نمی‌کردید، گفت: قیمت مناسب واردات گل هیچ وقت اجازه نمی‌داد تا تولید کنندگان در داخل به این کار فکر کنند، چرا که واردات بسیار ارزان‌تر تمام می‌شد، ضمن اینکه سیاست‌ های کلان کشور هم برای تولید داخل ارزشی قائل نبود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ خوراکی گفت: مثلاً گل آنتوریوم قبل از اینکه ارز در داخل کشور گران شود 40 تا 50 هزار تومان بود، اما نوع وارداتی آن 12 هزار تومان تمام می‌شد.

به گفته تقوی، گرانی ارز موهبتی هم برای بخش کشاورزی بود تا با گران‌تر کردن هزینه‌های واردات تولید کنندگان به فکر تولید داخل باشند و البته صادرات محصولات کشاورزی هم بسیار با ارزش شده است و تولید کنندگان رغبت بیشتری به صادرات پیدا کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به وضعیت صادرات گل و گیاه زینتی در کشور، گفت: سال گذشته 25 میلیون دلار صادرات گل و گیاه زینتی و 14 میلیون دلار واردات داشتیم و تراز تجاری ما در صادرات گل 10 میلیون دلار مثبت بود.

به گفته تقوی، در حال حاضر میزان صادرات گل و گیاه زینتی ایران در جهان جایگاه مناسبی ندارد و یک دهم درصد از بازار جهانی را شامل می‌شود و در این زمینه باید کارهای بیشتری انجام داد.

امروز خبرنگاران از مرکز تکثیر قلمه گل مربوط به شرکت مهندسان گل و گیاه خاورمیانه در ورامین بازدید کردند که در این مرکز قلمه گل‌های وارداتی تکثیر می‌یابد که پیش از این همه این گل‌ها از هلند وارد می‌‌شد. تولید کنندگان به این نتیجه رسیدند که تکثیر قلمه به جای واردات گل هزینه نهایی را به یک چهارم کاهش می‌دهد.



وزارت جهاد کشاورزی