دست های مافیایی در صنعت چای قطع نشده است

  • 1393/12/12
  • 646 بازدید

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس ، گفت مجمع نمایندگان گیلان با تشکیل صندوق برای ارائه تسهیلات به چایکاران بدون پرداخت وام بلاعوض در سال اول مخالفت دارد

محمدحسین قربانی ، درباره آخرین وضعیت صنعت چای کشور و ارائه تسهیلات به چایکاران بر اساس مصوبه مجلس ، گفت در فصل زراعی سال 93 با نگاه ویژه مجلس و دولت کاربسیار خوبی انجام گرفت و 160 میلیاردتومان برای مدیریت کشت چای اختصاص یافت که از این رقم 100 میلیاردتومان برای خرید و 60 میلیارد تومان هم برای به زراعی باغات چای بود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علی رغم اینکه مدیریت خوبی که امسال در مورد کشت چای صورت گرفت امیدی را در دل کشاورزان برای برگشتن به باغات چای بوجود آورده بود ، متاسفانه مصوبه مجلس و این نگاه دولت تا به امروز به صورت کامل و صد در صد عملیاتی نشده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت 60 میلیاردتومان اعتبار مربوط به ، به زراعی چای که قانون صراحت دارد این اعتبار می تواند به صورت بلاعوض در اختیار چایکاران قرارگیرد ، تا کنون تحقق پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه دولت در صدد است تا یک صندوق برای ارائه تسهیلات به چایکاران تشکیل دهد ، ادامه داد هر چند این موضوع در قانون آمده است اما اولویت قانون با پرداخت وام بلاعوض بوده و دولت این اولویت را نادیده گرفته است.

قربانی با تاکید بر اینکه مجمع نمایندگان استان گیلان با این رویکرد دولت و ممانعت از پرداخت تسهیلات بلاعوض به چایکاران مخالف است ، گفت با توجه به اینکه صنعت چای رها شده بود ، این اعتبار 60 میلیارد تومانی باید در سال اول به صورت بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می گرفت و سالهای بعد صندوقی تشکیل شود تا این پول چرخش داشته و به تولید و کشاورزی برگردد.


دست مافیای واردات از صنعت چای هنوز قطع نشده است

این نماینده مردم در مجلس نهم همچنین مدیریت واردات چای را ضروری خواند و افزود متاسفانه هنوز بحث مافیایی که در صنعت چای دخالت داشتند هنوز دخالت دارند و همانطور که ایران بهشت قاچاق شده است ، صنعت چای هم که می تواند نقش ویژه ای در معیشت و اشتغال مردم گیلان داشته باشد نادیده گرفته شده و دارد به فراموشی سپرده می شود.

قربانی در خصوص چای سنواتی نیز اظهار داشت براساس وعده های داده شده قرار بود سازمان چای دوباره چای های سنواتی را در اختیار بگیرد تا صادر شود اما این اتفاق نیافتاده و در کمال ناباوری مشاهده می شود که چای سنواتی به چرخه مصرف و بازار وارد می شود و این یک زنگ خطر برای صنعت چای کشور است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم در سال زراعی 94 ، تعریف واقعی نرخ خرید تضمینی چای و پرداخت تسهیلا بلاعوض برای کشاورزان مورد توجه مسئولان قرار گیرد.



خانه ملت