3500 تن انگور خراسان شمالی صادر شد

  • 1397/08/21
  • 478 بازدید

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سه هزار و 500 تن انگور تولیدی از تاکستان های این استان به کشور های روسیه و پاکستان صادر شد.

محمد علی شریکیان در گفت و گو اظهار داشت: یک شرکت مسئولیت نگهداری، بسته بندی و حمل انگور را با ماشین های یخچال ساز بر عهده گرفته است.

وی سطح تاکستان های این استان را 18 هزار و 500 هکتار عنوان کرد و افزود: امسال افزون بر 175 هزار تن انواع انگور از این سطح برداشت شد.

وی اظهار داشت: از مجموع انگور تولیدی خراسان شمالی 100 هزار تن انگور کشمشی، 70 هزار تن رقم کلاهداری و مابقی دیگر گونه ها است.

وی گفت: از انگور کشمشی تولیدی این استان 21 هزار تن تبدیل به کشمش می شود و مابقی نیز به صورت تازه خوری مصرف می شود.

شریکیان افزود: بیشترین میزان تولید انگور کشمشی استان مربوط به شهرستان های فاروج و شیروان و گونه کلاهداری مربوط به شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان است.

وی گفت: تولید انگور در تاکستان های این استان نسبت به سال های گذشته کاهش یافته که این ناشی از سرمازدگی اواخر بهار امسال بوده است.
گونه انگور کلا هداری و کشمشی به عنوان عمده ترین گونه های تولیدی این استان نسبت به دیگر انواع جنبه اقتصادی بیشتری دارد.

خراسان شمالی جایگاه پنجم کشور از نظر سطح تاکستان ها و رده دهم از حیث میزان تولید انگور را در میان استان های کشور دارد.
بیش از 42 درصد سطح باغ ها و 57 درصد تولیدات باغی استان خراسان شمالی به انگور اختصاص دارد.

در نیمه نخست امسال، 6.1 هزار تن کالا به ارزش 6.26 میلیون دلار در بخش کشاورزی و صنایع غذایی صادر شده که 10.3 درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

میزان صادرات بخش کشاورزی و غذایی استان در این مدت در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی 64.7 درصد رشد و از نظر وزنی 11.6 درصد کاهش داشته است.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.



خبرگزاری ایران نیوز