تولید محصولات جایگزین سویا در اوکراین

  • 1397/09/15
  • 465 بازدید

دولت چین به منظور کاهش وابستگی به سویا، استفاده از سایر محصولات جایگزین را در دستور کار خود قرار داده است. بر این اساس دولت اوکراین قصد دارد با توسعه کشت محصولات جایگزین سویا و صادرات آن به چین، بازار این کشور را در دست بگیرد.

اوکراین یکی از بزرگترین تولید کنندگان غلات و دانه‌ های روغنی در جهان، قصد دارد تا در سیاست تولیدی جدید خود میزان تولید این محصولات را از ۹۰ میلیون تن فعلی به ۱۰۰ میلیون تن برساند.

این در حالی است که دولت اوکراین قصد دارد حدود ۷۰ میلیون تن از این محصولات را به دیگر کشورها صادر کند که برای این منظور قصد دارد ظرفیت بنادر خود را نیز افزایش دهد.

برنامه دولت اوکراین برای افزایش میزان تولید غلات و دانه های روغنی

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی دولت اوکراین، کشاورزان این کشور در حال حاضر ۹۰ میلیون تن غلات و دانه‌ های روغنی تولید می‌کنند که آمارها نشان می‌ دهد در سال گذشته، به صورت میانگین در هر هکتار ۶ تن از این محصولات تولید شده است.

گفتنی است بر اساس اعلام دولت اوکراین، یکی از برنامه‌ های این کشور برای افزایش میزان تولید، بهبود عملکرد تولید در واحد سطح است و با این برنامه قصد دارند میزان نهایی تولید را به ۱۰ تن در هر هکتار برای برخی از محصولات نظیر ذرت برسانند.

این در حالی است که طبق گفته های وزیر کشاورزی اوکراین، میانگین عملکرد ذرت در آمریکا در هر هکتار به ۱۱ تن نیز رسیده است که بالاترین عملکرد در میان کشورهای تولید کننده این محصول به شمار می‌رود.

طبق اعلام دولت اوکراین حدود۴.۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی این کشور به کشت ذرت اختصاص یافته است و ۶.۵، ۶ و ۲ میلیون هکتار دیگر از اراضی این کشور در حال تولید آفتابگردان، گندم و سویا است.

تولید محصولات جایگزین سویا در اوکراین با هدف صادرات به چین

اخیرا چینی‌ها قصد دارند تا با کاهش میزان مصرف سویا٬ محصولات دیگر را جایگزین آن کنند و دولت اوکراین قصد دارد به منظور تامین نیاز مصرف کنندگان چینی، این محصولات را تولید و به این کشور صادر نماید.

بنابر اعلام مقامات پکن، چینی‌ ها قصد دارند به منظور مقابله بلند مدت در جنگ تجاری با آمریکا، میزان اثر پذیری بخش کشاورزی را در جنگ تجاری کاهش دهند؛ تا پیروز این نبرد اقتصادی باشند.

در این راستا اوکراینی‌ ها برنامه دارند تا با توسعه محصولات جایگزین سویا در کشور خود و صادرات آن به چین، نبض بازار این کشور را در دست بگیرند.

جو و سورگوم از جمله محصولاتی هستند که به عنوان جایگزین سویا در غذای دام، می‌توانند نیاز چین به سویا را کاهش دهند و امکان کشت آن در اوکراین نیز وجود دارد.



خبرفارسی