واردات دام زنده از استرالیا، رومانی و برزیل به کشور

  • 1397/11/09
  • 553 بازدید

رفیعی پور از امضای تفاهم‌ نامه برای واردات دام زنده از سه کشور استرالیا، رومانی و برزیل خبر داد.

علیرضا رفیعی‌ پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه خدمات سازمان دامپزشکی در رده ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با سال‌های قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، اظهار کرد: افزایش خدمات سازمان دامپزشکی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده است در حوزه امنیت غذایی از واردکننده به صادرکننده در منطقه تبدیل شویم.

وی افزود: در سال ۵۷ جمعیت بز و گوسفند تنها ۵۶ میلیون رأس بود که بنابر آمار وزارت جهاد در سال ۹۷ به ۶۵ میلیون رأس رسیده است.

رفیعی‌پور جمعیت گاو به کشور در سال ۵۷ را ۶ میلیون رأس اعلام کرد و گفت:جمعیت گاو امسال به ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار رأس رسیده و این امر موجب شده است در حوزه دام بیش از ۱۰ میلیون تن سیر خام تولید و محصولات لبنی حاصل از آن را به کشور‌های مختلف دنیا صادر کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به مقایسه جمعیت طیور طی سال‌های اخیر بیان کرد: در سال ۶۸ جمعیت طیور در جوجه یک روزه گوشتی ۲۲۱ میلیون قطعه و جوجه یک روزه تخم‌ گذار ۱۹ میلیون قطعه بود در حالیکه امسال جمعیت جوجه یک روزه گوشتی به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون قطعه و جوجه یک روزه تخم‌ گذار به بیش از ۸۷ میلیون قطعه افزایش یافته است که در نهایت خروجی آن منجر به تولید بیش از ۲ میلیون تن گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور و بیش از ۹۰۰ هزار تن تخم‌مرغ در سال شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود اظهار کرد: با توجه به افزایش بیش از ۲ برابری جمعیت نسبت به سال ۵۷، ۱۰۰ هزار تن از نیاز کشور به گوشت قرمز از طریق واردات تأمین می‌شود.

رفیعی‌ پور تولید ماهی پرورشی در ۳۰ سال گذشته را ۴۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این در حالیست که تولید ماهی پرورشی به ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

به گفته این مقام مسئول در تمامی حوزه‌ های تولیدی به لطف دانش بومی و تکنولوژی بومی نسبت به سال ۵۷ بیش از ۱۰ برابر تولید در بسیاری از اقلام رشد داشته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از توسعه در حوزه‌ های بهداشتی، نظارتی و تشخیص نسبت به سال‌های قبل از انقلاب خبر داد و گفت: طبق آمار در سال ۵۷ هیچگونه مراکز درمانی فعالیتی نداشت در حالیکه سال گذشته تعداد مراکز درمانی به بیش از هزار و ۹۶ مرکز رسید.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون هزار و ۷۹۹ مرکز دارویی در حوزه‌ های دام و طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم در کشور خدمت می‌دهند بیان کرد: این در حالیست که در سال‌های قبل از انقلاب تنها ۸۲ فقره مرکز در حوزه بهداشتی در کل کشور مشغول فعالیت بود.

رفیعی‌ پور ادامه داد: در سال ۵۷ در زمینه تشخیص عوامل بیماری‌ زا و چرخش ویروس تنها یک آزمایشگاه خصوصی داشتیم در حالیکه هم‌اکنون بیش از ۲۷۹ آزمایشگاه در کشور مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۳۲ آزمایشگاه مرکزی در حوزه استان‌ها و بیش از ۸ آزمایشگاه در حوزه منطقه‌ای در حال فعالیت است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه قبل از انقلاب واحد‌های درمانی، پلی کلینیک و درمانگاهی وجود نداشت، اظهار کرد: این در حالیست که هم‌اکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ درمانگاه و پلی کلینیک در کشور مشغول خدمت هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۵۷ تنها ۴ کشتارگاه در کشور فعالیت می‌کردند افزود: این در حالیست که هم‌اکنون ۲۹۰ کشتارگاه صنعتی طیور، ۷۰ کشتارگاه صنعتی دام و ۲۷۰ کشتارگاه سنتی دام در کشور مشغول فعالیت هستند این مقام مسئول از رشد چشمگیر تعداد کارخانه‌ های تولید دارو و مواد بیولوژیک نسبت به سال ۵۷ خبر داد و گفت: در سال ۵۷ مجموع کارخانه‌ های تولید دارو و مواد بیولوژی در کشور ۱۲ کارخانه بود که هم‌اکنون به بیش از ۱۷۸ کارخانه رسیده است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور میزان خوداتکایی در تولید دارو در سال‌های قبل از انقلاب را تنها ۵ درصد اعلام کرد و افزود: در شرایط کنونی خوداتکایی در زمینه تولید دارو در زمینه دام و طیور به بیش از ۹۵ درصد افزایش یافته است.

رفیعی‌ پور با اشاره به اینکه مبارزه با بیماری‌های تب مالت و تب برفکی نسبت به سال ۵۷ قابل قیاس نیست اظهار کرد: همچنین در حوزه مبارزه با بیماری‌های تب مالت و تب برفکی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۵ و ۹۶ شرایط مطلوب‌تر است.

وی مجموع نظارت و بازدید در سال‌های قبل از انقلاب را از مراکز تولید و عرضه ۲۰۰ هزار بازدید اعلام کرد و گفت: این در حالیست که هم‌اکنون نظارت بر مراکز تولید تا عرضه به بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بازدید رسیده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور میزان کشتار دام و نظارت بر مراحل ذبح در سال ۵۷ را تنها هزار و ۹۸۰ رأس اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون از بیش از ۱۲ میلیون رأس دام در کشتارگاه‌ها نظارت می‌شود که این امر بیانگر اهمیت به حوزه بهداشتی در سال‌های بعد از انقلاب است.

رفیعی‌ پور مجموع واحد‌های تولیدی صنعت خوراک دام و طیور در ۴۰ سال اخیر را ۱۹ واحد اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون تعداد واحد‌های تولیدی صنعت خوراک دام و طیور به ۵۷۰ واحد افزایش یافته است.

به گفته وی هم‌اکنون در شرایطی قرار داریم که ارزش تولیدات دامی کشور به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: علی‌رغم آن که در منطقه پر خطری از نظر بیماری دام قرار داریم، اما شرایط جمهوری اسلامی ایران در تولید دام، طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم مطلوب است.

ایران جزء ۱۰ کشور اول تولید کننده تخم‌ مرغ در دنیاست

رفیعی‌ پور با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ میلیون تن فرآورده خام دامی تولید می‌کنیم گفت: در تمامی محصولات به غیر از گوشت قرمز صادرکننده هستیم که به این ترتیب می‌توان گفت: در حوزه تولید تخم‌مرغ جزء ۱۰ کشور تولید کننده اول دنیا و در حوزه قزل‌آلا رتبه اول در دنیا را دارا هستیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از ریشه‌ کن شدن بیماری طاعون گاوی طی دو دهه گذشته خبر داد و گفت: بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۳۰ طاعون نشخوار پرندگان کوچک باید ریشه‌ کن شود که انتظار می‌رود با اقدامات سازمان دامپزشکی این بیماری تا سال ۲۰۲۵ در تمامی کشور ریشه‌کن خواهد شد.

وی از ورود بیماری لمپی اسکین طی ۵ تا ۶ سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم با اقدامات سازمان دامپزشکی طی سال‌های آینده این بیماری ریشه‌کن شود.

کاهش ۹۷.۵ درصد تلفات طیور در سال ۹۷

رفیعی‌پور از کاهش تلفات طیور نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: تلفات طیور در ابتدای سال ۹۷ مربوط به سال ۹۶ بوده است که به این ترتیب طی مقایسه‌ای با سال گذشته می‌توان گفت: تلفات طیور ناشی از بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۷.۵ درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در دی ماه سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون قطعه طیور معدوم شد گفت: این در حالیست که مجموع معدوم‌سازی طیور از ابتدای سال تاکنون ۴۸ هزار و ۵۰۰ قطعه بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگر سخنان خود از ایجاد تسهیلات برای واردات دام زنده به کشور خبر داد و گفت: این در حالیست که تاکنون واردات دام زنده به کشور سابقه نداشته است، اما تفاهم‌نامه‌ای با برزیل، استرالیا و رومانی، سازمان دامپزشکی برای واردات دام زنده انجام داده است که با وجود افزایش چند برابری گوشت گرم گوسفندی و منجمد نسبت به سال گذشته جای هیچگونه نگرانی نیست.

رفیعی‌ پور ادامه داد: سازمان دامپزشکی پروتکل‌ هایی را با کشور‌های استرالیا، رومانی و برزیل برای واردات دام زنده امضاء کرده است به طوری که ۱۸ هکتار زمین برای استراحتگاه دام در بوشهر پیش‌بینی کردند که به محض ورود دام به کشور پس از مراحل قرنطینه دام‌ها روانه کشتارگاه شوند.

وی مجموع نیاز کشور به واردات گوشت قرمز را ۱۴۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این در حالیست که برای واردات ۲۶۰ هزار تن گوشت قرمز ثبت سفارش انجام شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: هم‌اکنون بخشی از نوسانات و التهابات بازار گوشت قرمز مربوط به جو روانی حاکم بر بازار و خرید بیش از نرمال خانوارهاست.

رفیعی‌ پور با اشاره به اینکه در حوزه قاچاق عوامل متعددی وجود دارد گفت: قاچاقچیان کالای خود را از مسیری که ستاد قاچاق کالا سازمان دامپزشکی یا نیروی انتظامی است حرکت نمی‌کنند، اما با فعال کردن سیستم GIS و دستورالعمل‌های صادره از قاچاق دام در مرز‌های کشور جلوگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: بنابر اعلام سازمان تعزیرات حکومتی مجموع قاچاق دام که ضبط و تشکیل پرونده شده است ۱۸۰ هزار رأس بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تکذیب اخبار منتشره در فضای مجازی مربوط به توزیع گوشت‌ های غیربهداشتی در مشهد گفت: سازمان دامپزشکی پس از نمونه‌برداری تشخیص داد که آن گوشت مربوط به گوشت بز بوده و هیچگونه مشکلی نداشته است که بدین منظور دادستانی مشهد به افرادی که چنین اخباری را در فضای مجازی منتشر می‌کنند اخطار داد.



سازمان دامپزشکی