گرانی عامل پایین بودن سرانه مصرف شیر

  • 1393/12/24
  • 890 بازدید

به صرفه نبودن تولید ، پایین بودن سرانه مصرف شیر به علت گرانی ، استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی و خرید تضمینی شیر از جمله مسائلی بود که تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان شیر و محصولات لبنی امسال با آن روبرو بودند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس شیر یکی از منابع با ارزش در هرم غذایی به شمار می‌رود که منبع کلسیم و پروتئین است و عدم مصرف آن موجب بروز بیماری‌های مختلف از جمله پوکی استخوان می‌شود.

گرانی شیر و کاهش مصرف آن توسط خانوارهای ایرانی یکی از معضلات کشور است که محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم با بیان این مطلب که یکی از دلایل سرانه پایین مصرف شیر در کشور قیمت بالای آن است به این موضوع تأکید داشت.

در کنار قیمت بالای این محصول برای مصرف‌کننده نارضایتی تولید‌کننده از به صرفه نبودن تولید شیرخام و عدم برابری قیمت تمام شده با هزینه‌های تولید یکی دیگر از معضلات تولید این ماده غذایی در سال جاری بود که موجب پشت سر گذاشتن جریانات مختلفی شد.

ابتدای امسال شیرخام با قیمت هر کیلو 1110 تومان از دامداران خریداری می‌شد که دولت برای حمایت از این قشر تولید‌کننده یا‌رانه‌ای را به مبلغ 225 میلیارد تومان به تولید شیرخام سه ماهه بهار امسال اختصاص داد که علیرغم تقاضای مکرر برای پرداخت به موقع آن توسط دامداران حدود 9 ماه طول کشید ، تا به حساب وزارت جهاد واریز شود.

همچنین تقاضای دامداران برای افزایش قیمت خرید شیر خام از موارد دیگری بود که تولید‌کننده‌های این ماده غذایی امسال با آن درگیر بودند تا اینکه دولت در تیرماه قیمت 1440 تومان را برای آن مصوب کرد ، گرچه تولید کننده‌های شیر و فرآورده‌های لبنی تا به امروز از عدم اجرای آن به دلیل عدم کشش بازار سرباز زده‌اند.

علیرغم عدم اجرای مصوبه دولت مبنی بر خرید شیرخام به قیمت مصوب 1440 تومان توسط صنایع لبنی و خرید شیر با قیمت حدود 1200 تومان امسال تولید‌کنندگان صنایع لبنی 2 بار و برخی هم 3 بار محصولاتشان را گران کردند که البته بعد از تذکر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برخی صنایع اقدام به کاهش قیمت محصولاتشان در یک هفته گذشته را کردند.

طرح خرید تضمینی شیر خام هم یکی از اقدامات دولت برای حمایت از تولید‌کنندگان این ماده غذایی در سال جاری بود که سه ماه قبل در پی عدم اجرای مصوبه دولت توسط صنایع لبنی برای خرید شیرخام استاندارد با کیفیت به قیمت 1440 تومان اجرا شده و تاکنون بیش از 60 هزار تن از تولید‌کنندگان برای تبدیل به پودر شیر خشک خریداری شده است.

این گزارش می‌افزاید: افزودن روغن پالم به محصولات لبنی و اعلام آن توسط وزیر بهداشت هم از جمله جریاناتی بود که شیر امسال به خود دید و در مقطعی موجب کاهش مصرف و عدم مصرف بخشی از تولیدات صنایع لبنی شد که البته در نهایت مسئولان با اعلام اینکه با کارخانه‌های متخلف برخورد شد ، موضوع به فراموشی سپرده شد.

به گزارش فارس ، سرانه مصرف شیر خام در ایران حدود 85 کیلوگرم در سال است که این رقم نصف متوسط مصرف جهانی است ، در حالی که سرانه مصرف کشورهای توسعه یافته در سال حدود 300 کیلوگرم و حتی بیشتر است.



فارس