صادرات بید قرمز2.5 میلیون دلار تولید ثروت کرد

  • 1397/11/25
  • 516 بازدید

رئیس صنعت، معدن و تجارت محلات گفت: صادرات درختچه زینتی بید قرمز از این شهرستان در سال جاری 2 و نیم میلیون دلار تولید ثروت کرد.

«رضا ملکی » افزود: ارزآوری مذکور بابت صادرات 500 هزار بسته درختچه بید قرمز بوده که عاید شاغلان این بخش شده است.

وی اظهارداشت: محموله های صادراتی بید قرمز محلات امسال از فرودگاه امام خمینی(ره) به اتحادیه اروپا صادر شده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت محلات افزود: سطح باغات درختچه زینتی بید قرمز در محلات حدود 70 هکتار است و در سال جاری بیش از 800 هزار شاخه معادل 300 تن از این عرصه ها برداشت شده است.

ملکی ادامه داد: روستای بزیجان و مناطق حاشیه ای آن بیشترین سطح و تولید درختچه های بید قرمز محلات را دارند و این محصول در پایانه صادراتی فرآوری و بسته بندی شده است.

وی افزود: پیش بینی می شود میزان ارزآوری بید قرمز تا پایان سال جاری به 2 برابر افزایش یابد.

محلات در تولید و صادرات بید قرمز رتبه اول کشور را دارد و برداشت این محصول در سه ماه هشت هزار نفر روز اشتغال ایجاد می کند.

تا سال 79 بید قرمز در محلات تنها کاربری گرمازایی داشت که سال 81 با تفکیک و دسته بندی مناسب، زمینه صادرات آن به خارج از کشور فراهم شد و در سال 85 در کتاب گینس به ثبت جهانی رسید.

کیفیت بید قرمز این منطقه به دلیل شرایط اقلیمی مناسب در بازار دنیا بی نظیر است و این محصول با برند محلات در دنیا شناخته شده است.
خواص برگ، پوست درخت بید در طب سنتی و تحقیقات علمی معاصر شناخته شده اما، از درختچه بید سرخ یا قرمز کمتر سخن گفته شده است.

بر اساس تحقیقات اولیه که بر روی این درختچه انجام شده درختچه بید قرمز خواص ضد ویروسی دارد.

شهرستان محلات با 910 هکتار سطح زیر کشت رتبه اول کشور در تولید گل و گیاهان زینتی را دارد و 18 درصد از اراضی زیر کشت گل و 12 درصد از تولید گل شاخه بریده ،80 درصد تولید گل های فصلی نشایی، 21 درصد از تولید درخت و درختچه های زینتی و 14 درصد از گیاهان آپارتمانی کشور در محلات تولید می شود.



خبرگزاری ایلنا