صادرات ۲۵ هزار تن کالای اساسی به عراق تا پایان سال

  • 1393/12/25
  • 602 بازدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ طبق توافقات صورت گرفته ، تا پایان سال جاری ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن کالای اساسی مازاد بر نیاز داخل مانند روغن و شکر تصفیه شده به عراق صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر ، علی قنبری با اشاره به جریان سفر هیات مذاکره‌کننده عراقی به ریاست ولید الموسوی ، قائم مقام وزیر بازرگانی عراق به تهران و برگزاری نشست‌های مشترک در شرکت بازرگانی دولتی ایران ، اظهار داشت: توافقنامه صادرات ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن کالای اساسی مازاد بر نیاز داخل به این کشور نهایی شده است.

وی تصریح کرد: کالاهای صادراتی شامل ۸۰۰۰ تن روغن تصفیه شده آفتابگردان و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن شکر سفید تصفیه شده است که مقرر شد تا روغن صادراتی در مرز مهران و شکر سفید در مرز شلمچه به این کشور تحویل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ، دیگر کالاهای اساسی مورد درخواست هیات عراقی در جریان مذاکرات اخیر را علاوه بر شکر و روغن ، گندم ، آب و برنج ذکر کرد و گفت: توافق اولیه برای صادرات مجدد ۶۰ هزار تن از هر یک از اقلام پنج گانه روغن ، شکر ، گندم ، آرد و برنج صورت گرفته است که صدور این کالاها در سال آینده (۹۴) نهایی می‌شود.

قنبری با اشاره به ابراز تمایل شدید مقامات عراقی برای خرید و واردات کالاهای اساسی از ایران ، افزود: صادرات مجدد انواع کالاهای اساسی به کشورهای همسایه از جمله ترکیه و عراق ، با هدف ایجاد ارزش افزوده ناشی از فرآوری کالا ، ایجاد اشتغال در کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خالی کارخانجات تولیدی و حضور در بازارهای جهانی انجام می‌شود.



مهر