افت ۲۰ درصدی تولید ماهیان گرم آبی/کمبود نظارت‌ها بر افزایش قیمت دامن زد

  • 1397/12/14
  • 452 بازدید

آقازاده گفت: امسال تولید ماهیان گرم آبی با افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۸۰ هزار تن رسید.

حسن آقا زاده مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرم آبی کشور در گفت و گو ، از افت تولید ماهیان گرم آبی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته ۲۰۵ هزار تن انواع ماهیان گرم آبی در کشور تولید شد که امسال با کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی به رقم ۱۸۰ تا ۱۸۲ هزار تن رسیده است.

وی درباره آخرین وضع صادرات ماهیان گرم آبی افزود: اگرچه ارزش صادرات به سبب نوسان نرخ ارز تا حدی افزایش یافته است، اما کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید را تحت تاثیر خود قرار داده است.

آقازاده ادامه داد: با توجه به آنکه صادرات ماهیان گرم آبی همچنان استمرار دارد، از این رو تا پایان سال نمی‌توان آمار دقیقی از میزان صادرات اعلام کرد.

این مقام مسئول با اشاره به علل گرانی ماهیان گرم آبی در بازار بیان کرد: نوسان نرخ ارز، افزایش نهاده‌های مصرفی و سوء استفاده دلالان و کمبود نظارت‌ها موجب شده تا قیمت ماهیان گرم آبی نسبت به سال گذشته با افزایش صد درصدی در بازار روبرو شود که ۳۰ درصد این امر به نوسان نرخ ارز و مابقی به سوء استفاده دلالان، کمبود نظارت‌ها و کنترل باز می‌گردد.

وی ادامه داد: علی رغم رشد چند برابری قیمت ماهیان گرم آبی در خرده فروشی ها، اما سود حاصل از این امر به جیب تولید کننده نرفته است چرا که در ابتدای فصل دلالان از تولید کنندگان با قیمت‌ های پایینی سلف خری کردند که در نهایت سود‌های حاصل از فروش به جیب دلالان رفته است.

آقازاده با اشاره به اینکه تولید کنندگان در تامین نهاده‌های مصرفی با مشکلات متعددی روبرو هستند، بیان کرد: با وجود افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌ها و ریسک بالای تولید، اما سود حاصل از فروش به جیب دلالان می‌رود که این امر موجب شده تا بسیاری از تولید کنندگان رغبتی به ادامه تولید نداشته باشند.

مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرم آبی در پایان با انتقاد از اختلاف ۳ تا ۴ برابری قیمت فروش سرمزرعه تا خرده فروشی اظهار کرد: بار‌ها به سازمان شیلات و وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده ایم که بر اساس قیمت تمام شده و حاشیه سود منطقی حاضریم که محصولات آبزی را به طور مستقیم در غرفه‌ های میادین میوه و تره بار عرضه کنیم تا با حذف واسطه‌ ها و دلالان، ماهی با قیمت‌ های گزاف به مصرف کننده عرضه نشود.



خبرفارسی