افزایش 3 درصدی صید آبزیان دریایی کشور

  • 1393/12/27
  • 1013 بازدید

معاون صید و بنادر صیادی سازمان شیلات کشور گفت: صید آبزیان دریایی کشور (شمال و جنوب) امسال به 530 هزار تن می‌رسد که در مقایسه با پارسال حدود سه درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ، علی اصغر مجاهدی اظهار داشت: از این میزان حدود 50هزار تن در صیدگاه های دریای خزر و 480 هزار تن به صیدگاه های خلیج فارس در چهار استان سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ، بوشهر و خوزستان اختصاص دارد.

وی از کاهش شش درصدی سهم صید در آب های شمال غرب خلیج فارس در سال جاری خبر داد و گفت: در حالی که سال 1387سهم صید در بنادر صیادی خوزستان و شمال غرب خلیج فارس 15درصد سهم کل صید در استان های جنوبی بود ، هم اکنون به 9درصد رسیده است.

معاون صید و بنادر صیادی سازمان شیلات کشور در ادامه پیش بینی کرد به علت فشار زیاد بر ذخایر آبزیان ، میزان صید در سال اینده در آب های شمال غرب خلیج فارس به روند کاهشی خود ادامه دهد.

وی میزان صید آبزیان در آبهای شمال غرب خلیج فارس را 45 هزار تن در سال جاری اعلام کرد و گفت: این رقم در سال های گذشته 50هزار تن بود.

مجاهدی ، فشار سنگین برمنابع و ذخایر آبزیان ، آلودگی های زیست محیطی ، صید بی رویه و صید در فصل ممنوعیت و همچنین بی توجهی صیادان عراقی به ممنوعیت صید را از عوامل موثر در کاهش صید در آبهای شمال غرب خلیج فارس دانست.

معاون صید و بنادر صیادی سازمان شیلات کشور اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس و نواحی ساحلی به منظور کاهش فشار بر منابع آبزیان دریایی را مورد تاکید قرار داد.

همکاری فائو و بانک توسعه اسلامی

مجاهدی از امضای توافق سه جانبه ایران ، عراق و کویت و همکاری فائو و بانک توسعه اسلامی به منظور مدیریت و صیانت از منابع دریایی شمال غرب خلیج فارس خبر داد.

وی گفت: بانک توسعه اسلامی منابع مالی لازم را در اختیار فائو قرار می دهد تا بر منابع دریایی شمال غرب خلیج فارس که بین این سه کشور مشترک است مدیریت کند و بتوان از ذخایر موجود حفاظت کرد.

مجاهدی افزود: حمایت بین المللی از منابع و ذخایر آبزیان شمال غرب خلیج فارس این امکان را می دهد تا مدیریت اصولی برای بازسازی منابع موجود را انجام داد.

صید را باید اقتصادی‌تر کرد

مجاهدی گفت: باید به جای صید بیشتر ، صید را اقتصادی تر کرد تا منافع آن به جیب صیادان برود.

معاون صید و بنادر صیادی سازمان شیلات با اشاره به تقاوت قابل ملاحظه قیمت ماهی در ساحل با آنچه در بازار عرضه می شود ، افزود: ساختار بازار باید به سمتی برود که سود قابل توجه به سمت تولید کننده برود و در بقیه فرآیند های فراوری تا مصرف مشارکت داشته باشد تا صید ما اقتصادی تر شود.



باشگاه خبرنگاران