تولید محصولات گلخانه‌ای به ۳ میلیون تن می‌ رسد

  • 1398/01/12
  • 757 بازدید

تقوی گفت: برای سال ۹۸ از مجموع ۱۳ هزار هکتار سطح گلخانه‌های کشور پیش بینی می‌شود تولید محصولات گلخانه‌ای به ۳ میلیون تن برسد.

غلامرضا تقوی مدیر کل دفتر امور گلخانه ها و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو ، مجموع تولید محصولات گلخانه‌ای تا پایان سال ۹۷ را بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: برای سال ۹۸ از مجموع ۱۳ هزار هکتار سطح گلخانه‌ های کشور پیش بینی می‌شود که تولید محصولات گلخانه‌ای به ۳ میلیون تن برسد.

وی صادرات گل و گیاه زینتی در سال ۹۷ را ۳۰ میلیون دلار و سبزی و صیفی را بیش از ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز و ازدیاد تقاضا برای خرید محصولات گلخانه در بازار‌های هدف پیش بینی می‌شود که میزان صادرات محصولات گلخانه‌ای در سال آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

تقوی انتقال کشت از فضای باز به فضای گلخانه را برنامه اصلی معاونت باغبانی در سال آینده اعلام کرد و گفت: برای سال آینده برنامه ریزی متعددی برای انتقال کشت محصولاتی نظیر خیار و فلفل به داخل گلخانه صورت گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۷ هزار و ۷۰۰ هکتار سطح گلخانه‌های کشور به خیار اختصاص دارد، بیان کرد: با وجود آنکه حدود ۳۰ میلیون تن خیار در کشور تولید می‌شود، اما تنها ۵۰ درصد تولید در گلخانه‌ ها صورت می‌گیرد که به سبب محدودیت منابع آبی، انتقال کشت از فضای باز به گلخانه یکی از محور‌های اصلی معاونت باغبانی در سال آینده به شمار می‌ رود.

مدیر کل دفتر امور گلخانه‌ ها و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ایجاد تنظیم بازار، تامین سبد کالا و ایجاد تنوع در محصولات گلخانه‌ای نظیر تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری در فضای گلخانه در اقتصادی شدن تولید و کشت خارج از فصل تاثیر بسزایی دارد.

وی بهره وری منابع آب را یکی از مهم‌ ترین اهداف توسعه کشت گلخانه‌ها دانست و گفت: با توجه به نوسان نرخ ارز و فاصله قیمت دلار با ریال صادرات محصولات گلخانه با رعایت تنظیم بازار دنبال می‌شود تا بازار‌های هدف را از دست ندهیم.

تقوی در پایان با بیان اینکه محدودیتی در اعطای تسهیلات بانکی در زمینه احداث گلخانه‌ ها وجود ندارد، تصریح کرد: براین اساس برای روستا‌ها و شهرک‌های کمتر از ۱۰ هزارنفر جمعیت تسهیلات بانکی با نرخ ۶ درصد و مناطق محروم با بهره ۴ درصد پرداخت می‌شود.



خبرگزاری ایران نیوز