رشد ۱۲ درصدی تولید محصولات کشاورزی/قیمت محصولات، جوابگوی هزینه کشاورزان است

  • 1398/01/14
  • 423 بازدید

ملک زاده گفت: تولید محصولات کشاورزی طی سال‌های اخیر با رشد سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصدی به بیش از ۱۲۲ میلیون تن رسیده است.

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو، عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در سال حمایت از تولید داخل را مثبت ارزیابی کرد و گفت: عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حد امکانات، اعتبارات و زیر ساخت‌ ها نسبت به زمانی که بازار محصولات کشاورزی دست وزارت بازرگانی بود، قابل قیاس نیست.

وی از رشد سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصدی تولید محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: هم اکنون تولید محصولات کشاورزی به سبب مدیریت وزارت جهاد کشاورزی و همت کشاورزان به بیش از ۱۲۲ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

ملک زاده ادامه داد: امسال قیمت محصولات کشاورزی به سبب اختلالات ارزی و رونق صادرات جوابگوی هزینه و سود منطقی برای کشاورزان بود، البته این بدان معنا نیست که خسارت سال‌های گذشته جبران می‌شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه صادرات محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته است، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر کمک به تنظیم بازار محصولات کشاورزی، مشوق‌های صادراتی مناسبی در اختیار صادرکنندگان قرار داد که همین امر رونق صادرات محصولات کشاورزی را رقم زد.

به گفته وی، دولت برای افرادی که در زیر بخش‌ های کشت‌ های گلخانه ای، دام، شیلات و آبزیان و ... خواهان سرمایه گذاری هستند، با حذف بوروکراسی‌ها تسهیلات مناسبی اختصاص می‌دهد.

این مقام مسئول با تاکید بر اجرای کامل قانون تمرکز گفت: بنده معتقدم که اگر امکانات و اعتبارات لازم در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد، به گونه‌ای که سایر دستگاه‌ها در تصمیمات وزارت جهاد دخالت نکنند، بدون تردید ظرف مدت زمان ۴ تا ۵ سال تمامی مشکلات بخش کشاورزی مرتفع خواهد شد.

ملک زاده اجرای کامل قانون تمرکز را یک راه برای کاهش واردات دانست و افزود: با توجه به آنکه اولویت اول وزارت جهاد کشاورزی توجه به تولید داخل و حمایت از کشاورزان است، از این رو واردات را تنها در مواقع نیاز و به منظور تنظیم بازار انجام می‌دهد، در حالیکه در گذشته همزمان با برداشت محصول، واردات صورت می‌گرفت که این امر بر کاهش قیمت تولید داخل و زیان تولید کننده دامن می‌زد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی در پایان تصریح کرد: با احیای وزارت بازرگانی شاهد نابودی تولید داخل خواهیم بود چرا که در آن زمان دیگر تصمیم گیری‌ها با وزارت جهاد کشاورزی نیست.



وزارت جهاد کشاورزی