صنعت قندو شکر در حال ورشکستگی / وزارت صنعت دست از واردات شکر بردارد

  • 1394/01/17
  • 837 بازدید

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید اینکه صنعت قند و شکر کشور در حال ورشکستگی است ، گفت: طبق قانون انتزاع مجوز واردات شکر در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد اما وزارت صنعت ، معدن و تجارت از این موضوع تمکین نمی کند.

محمدمهدی برومندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره واردات بی رویه شکر توسط وزارت صنعت ، معدن تجارت ، افزود: علیرغم ممنوع شدن واردات شکر از سوی وزارت جهادکشاورزی ، همچنان واردات بی رویه شکر به کشور انجام می شود که این موضوع مشکلات عدیده ای را برای کشاورزان و تولید کنندگان صنعت چغندر قند و شکر ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: این درحالیست که بازار شکر کشور از وجود این کالا اشباع است و هیچ نیازی به واردات مجدد این محصول نداریم.

نماینده مردم شهرستان مرودشت در مجلس شورای اسلامی گفت: طی ماه های گذشته تولیدکنندگان ، چغندر قند تولیدی خود را به کارخانجات سپرده اند اما متاسفانه تاکنون هیچ وجهی از کارخانجات دریافت نکرده اند و ما به طور مرتب شاهد اعتراضات گسترده کشاورزان و کارخانجات هستیم چرا که تولیدکنندگان چغندر قند با مشکلات معیشتی مواجه شده اند که ما پیگیر مطالبات چغندرکاران از کارخانجات هستیم به طور مثال در حوزه انتخابی این شهرستان یکی از کارخانجات قدیمی قند کشور فعال بوده که هم اکنون به دلیل واردات بی رویه با مشکلات جدی مواجه شده است.

به گفته برومندی ، این درحالیست که طبق قانون انتزاع بخشی از اختیارات وزارت صنعت ، معدن و تجارت از این وزارتخانه منفک و به وزارت جهادکشاورزی واگذار شده اما متاسفانه وزارت صنعت ، معدن و تجارت از این قانون تمکین نمی کند و هم اکنون شاهد واردات بی رویه برخی محصولات کشاورزی به دلیل حضور برخی بازرگانان و ارتباط آنان در حوزه صنعت ، معدن و تجارت هستیم در حالی که عمده این محصولات در داخل کشور تولید می شوند.

وی بهره گیری از سیاست هایی را غلط و نابخردانه دانست و افزود: اقداماتی همچون واردات بی رویه برخی محصولات کشاورزی خسارات جدی به کشاورزان ، تولیدکنندگان و مردم وارد کرده است.

وی تصریح کرد: انتظار می رود وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت با توجه به آمار موجود از تولید ، مصرف و ذخایر استراتژیک مشخص هماهنگی هایی با یکدیگر داشته باشند بنابراین در راستای اجرای قانون انتزاع وزارت صنعت مکلف به تبعیت از دستورات وزارت جهادکشاورزی درخصوص واردات محصولات کشاورزی است.

وی درباره صدور مجوز واردات شکر به کارخانه های تولیدکننده از محل خرید چغندر تولید داخل ، گفت: قرار بود براساس مصوبه شورای اقتصاد ، کارخانه هایی که شکر خود را از محل خرید چغندرقند داخلی تولید می کنند ، به اندازه تولیداتشان مجوز واردات شکر خام دریافت کنند تا خود تنظیم کننده تولید داخل و واردات باشند و در کنار آن تفاوت قیمت بین شکر داخلی و خارجی از این طریق جبران شود ، اما متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

وی اضافه کرد: اما در واقع واردکنندگان فعلی شکر کسانی هستند که در این صنعت فعالیت ندارند و تنها به طور صرف واردکننده به شمار می روند و کالای وارداتی را به هر قیمتی که بخواهند در اختیار کارخانجات قرار می دهند و بازار داخل را از کالاهای وارداتی اشباع می کنند.

برومندی با تاکید براینکه شکر وارداتی برای چند سال کشور کافی است ، گفت: در حال حاضر محصول تولیدی کارخانجات کشور به دلیل واردات بی رویه و نوسانات قیمت شکر به فروش نمی رود که امروز کارخانجات نیز به دلیل داشتن تسهیلات بانکی با مشکلات جدی مواجه هستند و توان پرداخت مطالبات چغندرکاران را ندارند.

به گفته سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ، واردات زمانی باید انجام شود که کشور با کمبود تولید محصولی در کشور مواجه است بنابراین برای تامین نیاز داخلی و ذخیره استراتژیک اقدام به واردات کند.

وی با بیان اینکه تولید و واردات باید دارای نظم سیستمی باشد ، افزود: واردکنندگان فعلی نظم سیستمی کشور را فلج کرده اند به طوری که تمام تولیدکنندگان چغندرقند به دلیل دریافت نکردن مطالبات خود ، در سالهای آینده تولید نخواهند داشت که همین امر در کمبود شکر ، مهندسی زراعی ، ترویج و اشتغال کشور مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: بنابراین طی سالهای آینده وابستگی کشور به واردات شکر افزایش می یابد و تمام این معادلات به نفع واردکنندگان و میدان دار واردات شکر خواهد بود چرا که اینان به جای حمایت از تولیدکنندگان داخلی از تولیدکنندگان خارجی حمایت می کنند.

سخنگوی کمیسیون کشاروزی مجلس گفت: عصر امروز و در نخستین جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس در سال جدید وضعیت بخش کشاورزی ، منابع طبیعی ، هواشناسی و محیط زیست و ارایه گزارش عملکرد کمیسیون در سال 93 و برنامه های سالجاری از جمله مطالبات چغندرکاران و طرح تامین آب کشاورزی و شرب مناطق فلات مرکزی ، شرق و جنوب شرقی ایران بررسی خواهند شد.

همچنین قرار است در جلسه امروز کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی دو نماینده به عنوان ناظرین کمیسیون در شورای عالی حفاظت از محیط زیست کشور تعیین و انتخاب شود.

به گزارش ایرنا ، این درحالیست که در 10 فرودین ماه سال 93 ممنوعیت واردات شکر توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد اما مسئولان وزارت صنعت به طور کامل بر اساس این ابلاغ عمل نکرده اند و علیرغم اینکه بازار از وجود شکر اشباع است طی یک سال گذشته شکر به شکل بی رویه به کشور وارد شده است.



ایرنا