دست رد ایران بر سینه هندی‌ها/ برنج وارد نمی‌شود

  • 1394/01/22
  • 732 بازدید

در حالی‌برخی منابع خبری از احتمال واردات برنج هندی به ایران خبر می‌دهندکه به گفته دبیرانجمن برنج ، کشور تا پایان سال از واردات این محصول بی‌نیاز است.

به گزارش خبرنگار مهر ، طی هفته گذشته اخباری مبنی بر سفر هیات هندی به تهران برای ازسرگیری صادرات برنج منتشر شد و این شایعه را قوت بخشید که واردات این محصول مجددا از سر گرفته می‌شود ، موضوعی که از سوی مسئولان ارشد وزارت جهادکشاورزی تکذیب شد.

درهمین راستا عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با مهر در مورد احتمال از سرگیری واردات برنج از هند نیز گفت: ما هنوز چنین تصمیمی نگرفته‌ایم.

وی در مورد در مورد سفر هیات هندی برای مذاکره با ایرانی‌ها در مورد از سرگیری تجارت برنج با ایران اظهارداشت: حدس بنده این است که سفر آن‌ها برای رفع مشکلات بهداشتی و اختلافات مربوط به آلودگی برنج‌های هندی و دیدار با مسئولان وزارت بهداشت یا سازمان استاندارد در این زمینه بوده ، ضمن اینکه فعلا شرایط بازار متعادل است و کمبودی احساس نمی‌شود.

گفته‌های کشاورز در مورد عدم کمبود برنج در کشور مورد تایید دبیر انجمن برنج کشور نیز هست اما جمیل علیزاده شایق معتقد است در تمام طول سال‌جاری چنینی کمبودی حس نخواهد شد و کشور از واردات برنج بی‌نیاز است ،

وی درباره سفر احتمالی هیات هندی به تهران برای ازسرگیری صادرات برنج به مهر اظهارداشت: آنان تاجرند و به دنبال بازار می‌گردند. در حال حاضر هم که شرایط تحریم مقداری از حالت قبلی خود خارج شده و بحث آلودگی برنج‌های هندی نیز تقریبا به دست فراموشی سپرده شده ، هند به دنبال این است که بازار از دست داده خود را در ایران مجددا به دست آورد.

شایق با بیان اینکه این گروه حق دارد به ایران سفر کند ، افزود: برای هند مهم نیست ایران به چه میزان برنج احتیاج دارد اما طرف مقابل که ما هستیم ، باید بدانیم که نیازمان چقدر است.

دبیرانجمن برنج کشور اضافه کرد: ما دو میلیون تن برنج در سال ۹۲ و یک میلیون تن نیز در سال ۹۳ وارد کردیم ، همچنین دو میلیون تن برنج در سال ۹۲ و دو میلیون تن دیگر هم در سال ۹۳ تولید کردیم؛ بنابراین ما طی دو سال گذشته در مجموع ۷ میلیون تن برنج تولید و وارد کرده‌ایم در حالی‌که نیازمان ۶ میلیون تن بیشتر نبوده است.

شایق افزود: بنابراین ما یک میلیون تن برنج اضافه در انبارهایمان داریم و فعلا نیازی به واردات از هند نداریم.

وی با بیان اینکه میزان تولید برنج در سال‌جاری حداقل دو میلیون تن خواهد بود ، افزود: به اعتقاد بنده به‌عنوان یک کارشناس ، یک میلیون تن برنج از سال‌های گذشته به سال ۹۴ رسیده و اگر حداقل دو میلیون تن برنج نیز در سال‌جاری تولید شود نیاز امسال تامین است و نیازی به واردات نداریم.

شایق اضافه کرد: موضوع مذکور با این فرض است که میزان تولید برنج در سال‌جاری کف تولید سالیان قبل باشد ، خوشبختانه ما امسال فروردین خیلی خوبی در مازندران ، گیلان و گلستان داشتیم و از حدود ۲۶ اسفندماه ۹۳ بارندگی‌های خوب و مفیدی در این نقاط اتفاق افتاد و درحال حاضر نیز شرایط در آنجا مناسب است بنابراین بنده می‌گویم حداقل تولید ما در سال‌جاری دو میلیون تن خواهد بود مگر اینکه اتفاق پیش بینی نشده‌ای رخ دهد.

دبیرانجمن برنج کشور در پاسخ به این پرسش که آیا با وزارت جهادکشاورزی درمورد میزان مصرف سرانه برنج به توافق واحدی رسیدید یا خیر؟ گفت: خیر ، اما قرار شد برای رفع این تنش ما نیز همان میزان بین ۳۹ تا ۴۰ کیلوگرم را به عنوان مقدار مصرف سرانه بپذیریم. ‌

شایق با بیان اینکه از نظر انجمن ۳۹ کیلوگرم برنج حداکثر میزان مصرف سرانه است ، اضافه کرد: ما بازهم توصیه سال‌های ۹۱ ، ۹۲ و ۹۳ را داریم که مسئولان مربوطه باید به دنبال تعیین میزان واقعی مصرف سرانه برنج در کشور باشند ، انجمن میزان ۳۹ کیلوگرم مصرف سرانه را پذیرفته به شرط آنکه سال ۹۴ را نیز از دست ندهیم و به دنبال تعیین میزان واقعی مصرف باشیم.



مهر