زیان ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ/صادرات غیر قانونی تخم مرغ به افغانستان

  • 1398/03/12
  • 495 بازدید

نبی پور گفت: طی چند ماه اخیر، مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان متضرر شدند.

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افت چشمگیر قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴ هزار و ۴۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان معادل شانه‌ای حداکثر ۹ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ با نرخ تمام شده خود ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان فاصله دارد، افزود: تولید روزانه ۲۷۰۰ تن تخم مرغ در کشور نشان می‌ دهد که مرغداران طی چند ماه اخیر زیان قابل توجهی را متحمل شدند.

نبی پور درباره آخرین وضعیت خرید مازاد تخم مرغ توسط اتحادیه مرکزی مرغداران میهن بیان کرد: خرید ۱۰ هزار تن تخم مرغ مازاد بر نیاز بازار رقمی حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، از این رو وزیر جهاد کشاورزی قول دادند در این زمینه کمک کنند تا خرید مازاد تخم مرغ توسط اتحادیه به منظور جلوگیری از زیان مرغداران و تعادل بازار انجام شود چرا که با استمرار روند فعلی، دولت از کار خود در ماه‌ های آتی پشیمان می‌شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران داد: با توجه به شرایط کنونی بازار، مرغداران تمایلی به جوجه ریزی واحد‌های خود ندارند که عواقب این امر را در ۴ تا ۵ آتی خواهیم داد به طوریکه با کاهش عرضه، قیمت به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه خبری از صادرات تخم مرغ نیست، بیان کرد: با توجه به شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان در چند واحد بومی در اسفند ، کشور ما همچنان از نظر سازمان جهانی بهداشت، در وضعیت قرمز قرار دارد، به نظر می‌رسد ممنوعیت صادرات از سوی سازمان دامپزشکی جهانی تا تیر ادامه یابد.

به گفته نبی پور، هم اکنون مقداری تخم مرغ به صورت غیر قانونی به افغانستان صادر می‌شود و تا پاک شدن کشور از آنفلوانزا حاد پرندگان، صادرات رسمی نخواهیم داشت.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت تخم مرغ به زیر قیمت تمام شده و زیان چشمگیر تولید کنندگان در فروش، مرغداران علاوه بر گله‌ های پیر، گله‌ های جوان خود را روانه کشتارگاه‌ ها کرده اند که اگر دولت حمایتی از این صنعت به عمل نیاورد، بدون تردید در ماه‌های آتی با چالش جدی روبرو خواهیم شد.



باشگاه خبرنگاران جوان