برگزاری کارگاه آموزشی بین‌المللی آبزی‌پروری پایدار

  • 1398/03/22
  • 780 بازدید

کارگاه آموزشی بین‌المللی آبزی‌پروری پایدار با همکاری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و دانشگاه واخنینگن هلند برگزار می‌شود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، محمد پورکاظمی با بیان اینکه هلندی‌ها سابقه بسیار خوبی در افزایش بهره وری و ارزش افزوده از محصولات شیلاتی دارند، گفت: امروز چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه، کارگاه آموزشی با عنوان آبزی پروری پایدار در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار میشود که ۵ نفر از اساتید دانشگاه واخنینگن در این کارگاه حضور داشته و به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت.

به گفته وی، در این کارگاه به روزترین علوم و فنون دنیا با تاکید بر اصلاح نژاد، فرآوری و تجارت آبزیان عنوان می‌شود که بدون شک برای بهره برداران صنعت شیلات، محققان وکارشناسان بسیار مفید خواهد بود.

پورکاظمی معتقد است، همکاری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با دانشگاه واخنینگن هلند، مدت هاست پایه ریزی شده و محققان علوم شیلاتی کشور تاکنون توانسته اند از تجربیات ارزنده پژوهشگران هلندی بهره‌ مند شوند. ضمن اینکه روابط متقابل مذکور در انتقال جدیدترین یافته‌ های علمی و تجربیات جهانی برای طرفین نقشی تاثیرگذار داشته است.

به گفته وی، گرچه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، اصلاح نژاد ماه ی‌کپور را با کشور مجارستان، قزل‌آلای رنگین‌ کمان را با همکاری فائو از طریق پروژه TCP شیلات ایران و کارشناسان نروژی و نیز اصلاح نژاد میگو را با کارشناسانی از کشور برزیل آغاز کرده است، اما عملیاتی کردن اصلاح نژاد گونه‌ های جدید در صنعت پرورش ماهی در قفس از قبیل سی‌ باس و شانک و همچنین تولید تیلاپیای ابرنر و عقیم برای آبزی پروری در ۴ استان مورد توافق با سازمان محیط زیست، بسیار ارزشمند خواهد بود.

اصلاح نژاد ماهی سی‌ باس و شانک، تولید ارزش افزوده از ماهیان، نیاز بازار و اولویت‌ های مصرف کننده، اصلاح نژاد ماهی تیلاپیا، شبکه هوشمند تجارت دریایی و استاندارد‌های کیفی برای صادرات به اروپا از مهمترین عناوین این کارگاه آموزشی است که رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به آن اشاره کرد.

کارگاه آموزشی بین المللی آبزی پروری پایدار (اصلاح نژاد، فرآوری و تجارت آبزیان) ۲۲ خرداد ۹۸ از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹ در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تهران در حال برگزاری است .



وزارت جهاد کشاورزی