رکورد تولید گندم در ابرکوه به ۴.۵ تن در هکتار رسید

  • 1398/03/26
  • 505 بازدید

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: برای نخستین بار متوسط تولید گندم در مزارع این محصول راهبردی شهرستان به ۴.۵ تن در هر هکتار رسید، در حالی که این میزان سال های گذشته ۳.۸ تا چهار تن در واحد سطح بود..

مهدی غیب الهی در گفت وگو با ایرنا با اشاره به آغاز فصل برداشت گندم افزود: توجه کشاورزان به آموزش های ترویجی، رعایت موارد علمی در مراحل کاشت، داشت و برداشت، آب و کود دهی به موقع، مبارزه با علف های هرز و استفاده از دانش فنی روز و شرایط مطلوب آب و هوایی سال زراعی جاری از جمله علت افزایش تولید است.

غیب الهی بیان کرد: در سال زراعی گذشته غلامرضا اکرمی یکی از کشاورزان ابرکوه با ۱۰.۵ تن تولید به عنوان کشاورز نمونه استان یزد انتخاب شده بود.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه یادآور شد: این تولید کننده پرتلاش با استفاده از دانش فنی روز و بهره وری از آب توانسته بود از ۶ هکتار اراضی تحت مدیریت خود، ۶۵ تن گندم تولید کند.

این مسئول کشاورزی شهرستان خاطرنشان کرد: با توجه به خدمات و بهره وری این گندمکار نمونه و الگو برای دیگر کشاورزان در کشور در تلاش هستیم امسال به عنوان کشاورز نمونه ملی انتخاب و معرفی شود.

وی همچنین اظهارکرد: با آغاز فصل برداشت محصول گندم که به صورت مکانیزه در سه هزار و ۲۰۰ هکتار پیش بینی می شود با احتساب ۴.۵ تن در هر هکتار، ۱۴ هزار تن محصول گندم برداشت شود.

غیب الهی بابیان اینکه کار برداشت گندم تا اواخر مرداد ماه امسال ادامه دارد، تاکید کرد: کشاورزان برداشت گندم را با ۱۲ دستگاه کمباین و ۲۰ دستگاه دروگر برداشت می کنند.

این مسئول ارشد کشاورزی منطقه ادامه داد: ۱۲ گروه نظارت بر کار برداشت به صورت مستمر بر نحوه برداشت و میزان ریزش گندم در موقع برداشت از کمباین ها نظارت دارند.

این کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بابیان اینکه پنج مرکز خرید شرکت های تعاونی روستایی در شهرستان ابرکوه به صورت تضمینی محصول گندم را از کشاورزان از قرار هر کیلو گرم ۱۷۰ هزار ریال خریداری می کند، اضافه کرد: کشاورزان گندم خود را با قیمت یاد شده تحویل مراکز خرید دهند.

۳۵ درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌ های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.

منابع آبی ۱۵ هزار هکتار باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه ۱۴۰ میلیون مترمکعب است که ظرف ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه و ۱۱ رشته قنات تأمین می‌شود.

سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.



خبرگزاری ایرنا