آگاهی کشاورزان از ساز و کار بورس کالا/رونق تولید با عرضه محصولات کشاورزی در بورس

  • 1398/04/22
  • 398 بازدید

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: کشاورزان در حال بررسی فروش محصولاتشان با قیمت‌ مناسب در بستر معاملاتی بورس کالا هستند.

آگاهی افزود: محصولات جدیدی در حوزه کشاورزی در راه ورود به بورس کالا قرار دارد که عرضه و طراحی ابزار‌های مالی روی محصولاتی، چون پسته، خرما، کشمش و گیاهان دارویی پس از زعفران و زیره می‌تواند علاوه بر شفاف سازی قیمت‌ ها و حجم معاملات، کمک شایانی به رونق تولید کند.

وی اظهار کرد: کشاورزان کشور رفته رفته در حال آشنایی با سازوکار بورس کالا و امکان فروش محصولاتشان با قیمت‌ های مناسب در این بستر معاملاتی هستند که این اتفاق به رشد عرضه و معاملات انواع محصولات کشاورزی در بورس، افزایش کیفیت کالا‌ها و رسیدن کشاورزان به حقشان در معاملات منجر می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که کشاورزان و روستاییان که سال‌ها سنتی معامله کرده اند آیا نسبت به عرضه محصولاتشان در بورس اقدام می‌کنند؟ گفت: کشاورزان به دنبال فروش محصولات خود با قیمت مناسب‌ تر هستند و از راهکار‌هایی که به رونق فروش آن‌ها کمک کند، استقبال می‌کنند. این اتفاق تنها به آموزش نیاز دارد به طوریکه با ورود محصولات چند کشاورز به بورس و مشاهده نتایج مطلوب آن، سایر کشاورزان نیز نسبت به عرضه در بورس ترغیب می‌شوند.

آگاهی تصریح کرد: اغلب کشاورزان و بنکداران کشور، فعالیت صادراتی انجام نمی‌دهند در این میان با فراهم شدن امکان عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، کشاورزان به‌ راحتی می‌توانند نیاز تجار و صادرکنندگان را از طریق بورس تأمین کرده که این موضوع در توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیز اثرگذار خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا به تسهیل تعامل میان کشاورزان و بازرگانان منجر می‌شود که این اتفاق مانع از ارزان فروشی محصولات ایرانی در بازار‌های منطقه‌ای می‌شود.

وی بر لزوم گسترش روابط تجاری با کشور‌های خارجی تاکید کرد و گفت: هم اکنون به دلیل شرایط تحریم، همکاری بورس کالا با بورس‌های بین‌المللی کار دشواری است، اما امکان تهاتر کالا‌ها از مسیر بورس کالا با دیگر کشور‌ها وجود دارد، اقدامی که در کشور‌های آمریکای جنوبی مشاهده می‌کنیم و می‌تواند در مبادلات ما با شرکای تجاری و کشور‌های همسایه راهگشا باشد.

پس از عرضه موفق زعفران در بورس کالا و راه اندازی ابزار‌های مالی روی این محصول همچون معاملات گواهی سپرده، قرارداد آتی و اختیار معامله، هفته گذشته زیره سبز نیز به عنوان محصولی صادراتی و ارزشمند به تالار نقره‌ای بورس کالا راه یافت.



خبرگزاری فارس