ثبات نرخ طلای سرخ در بازار

  • 1398/04/29
  • 497 بازدید

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: در حال حاضر بازار در رکود به سر می‌برد چرا که زعفران جز اولویت سبد خانوار نیست.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قیمت زعفران در هفته‌ های اخیر تغییر محسوسی نداشته است، اظهار کرد: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت زعفران در ۲ ماه گذشته، بازار در رکود به سر می‌ برد چرا که زعفران به عنوان کالای لوکس جز اولویت سبد خانوار نیست.

میری با اشاره به اینکه صادرات زعفران به کندی در حال انجام است، گفت: با توجه به فشار بانک مرکزی به صادرکنندگان مبنی بر بازگشت ارز به سامانه نیما، بسیاری از صادرکنندگان تمایلی به استفاده از کارت بازرگانی خود ندارند و ترجیح می‌ دهند امر صادرات را با کارت‌های اجاره‌ای انجام دهند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: طی چند سال اخیر به دلیل شرایط تحریم، امکان ورود ارز حاصل از صادرات به کشور وجود ندارد، چرا که صادرکنندگان ارزی دریافت نمی‌ کنند که بخواهند آن را به سامانه نیما بازگردانند، اما این موضوع از سوی بانک مرکزی پذیرفته نیست و همواره اصرار دارد که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما بازگردانند.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان صادرات زعفران در دسترس نیست، بیان کرد: گمرک از پایان فروردین دیگر آمار جدیدی اعلام نکرده، اما برآورد‌ها حاکی از آن است که صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل به علت سخت گیری‌های بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز کاهش داشته است چرا که بخشی از زعفران تولیدی از طریق قاچاق صادر می‌شود.

میری قیمت زعفران در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت زعفران ظرف یک ماه آینده دوباره حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یابد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در پایان درباره آینده صادرات طلای سرخ افزود: طبق روال همه ساله از خرداد، تقاضای خریداران خارجی به دلیل نزدیک بودن فصل برداشت و خرید زعفران نو کاهش می‌ یابد که امسال کاهش نرخ دلار مزید بر علت شده اما به طور کلی پیش بینی می‌شود که با استمرار قیمت‌ های فعلی، شرایط بازار برای صادرات ایده آل است.



باشگاه خبرنگاران جوان