اعلام آمارصادرات یک‌ساله خشکبار/ آمریکا را در پسته هم شکست دادیم

  • 1394/01/29
  • 1224 بازدید

یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با تشریح جزئیات صادرات ۱۲ ماهه میوه‌های سردسیری و خشک ، گفت: صادرات بیشتر این محصولات در سال ۹۳ رکوردی بی‌سابقه را به ثبت رسانده است.

علی محسنی در گفتگو با مهر آمار صادرات ۱۲ ماهه سال گذشته را بیان کرد و در مورد جزییات آن اظهارداشت: میزان صادرات پسته در یک‌سال گذشته به ۱۸۰ هزار و ۲۶۲ تن رسید که نسبت به میزان صادرات ۱۲۰ هزار و ۸۱۲ تنی سال ۹۲ از نظر وزنی ۴۹ درصد رشد داشته است.

معاون دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی ارزش صادرات پسته را در سال ۹۳ بیش از ۱.۶ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: صادرات پسته از نظر ارزشی نسبت به سال ۹۲ ، ۵۰ درصد رشد داشته است.

محسنی در مورد صادرات سیب در سال گذشته نیز اضافه کرد: در۱۲ ماهه پارسال ، ۳۹۴ هزار و ۴۱۱ تن سیب به ارزش ۱۷۱ میلیون و ۶۷۲ هزار و ۵۴۷ دلار از کشور صادر شده که این میزان نسبت به صادرات ۲۰۵ هزار و ۵۱۱ تنی سال ۹۲ از نظر وزنی ۹۲ درصد و از نظر ارزشی ۵۳ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی صادرات کشمش ۹۳ را ۱۱۳ هزار و ۳۷۸ تن به ارزش بیش از ۲۴۹ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این صادرات نسبت به سال ۹۲ که ۱۳۳ هزار و ۵۰۴ تن کشمش از کشور صادر شد از نظر وزنی ۱۵ درصد و از نظر ارزشی ۱۶ درصد کاهش داشته است.

وی ، کاهش تولید کشمش به دلیل سرمازدگی بهاره و همچنین کاهش قیمت جهانی این محصول را از عوامل افت ناچیز صادرات آن دانست.

محسنی در مورد صادرات بادام و مغز بادام نیز اظهارداشت: میزان این صادرات طی سالی که گذشت ۲ هزار و ۷۲۹ تن به ارزش بیش از ۲۲ میلیون دلار بود که نسبت به صادرات ۲ هزار و ۷۴۹ تنی سال ۹۲ به ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار؛ از نظر وزنی یک صادرات کاهش یافته اما از نظر ارزشی ۹ درصد رشد کرده است چراکه قیمت‌های جهانی این محصولات افزایش یافته بود.

وی ادامه داد: در مورد صادرات فندق و گردو علی‌رغم سرمازدگی‌هایی که در باغات اتفاق افتاده و سبب کاهش تولید این محصولات شده بود ، اتفاقات خوبی رخ داد و میزان صادرات این دو محصول به ۳ هزار و ۱۶۱ تن رسید.

محسنی ارزش صادرات فندق و گردو را بیش از ۲۱ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این صادرات نسبت به صادرات سال ۹۲ که یک‌هزار و ۳۱۸ تن به ارزش بیش از ۶ میلیون دلار بوده از نظر وزنی ۱۴۰ درصد و از نظر ارزشی ۲۳۹ درصد رشد داشته که مساله نشان دهنده افزایش قیمت‌های جهانی این محصولات است.

افزایش ۷۰۹ درصدی صادرات توت‌فرنگی

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی ، میزان صادرات توت فرنگی را در سال گذشته ۱۱۴ تن اعلام کرد و افزود:سال ۹۲ میزان صادرات این محصول ۱۴ تن بوده که در سال ۹۳ از نظر وزنی ۷۰۹ درصد رشد داشته است و این مساله نشان دهنده آن است که ما باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع توجه جدی دارد.

محسنی ، ارزش صادرات توت فرنگی را بیش از ۱۲۴ هزار دلار اعلام کرد و اظهارداشت: این میزان نسبت به سال ۹۲ که ارزش صادرات توت فرنگی بیش از ۲۳ هزار دلار بوده ۴۲۹ درصد رشد داشته است.

وی در مورد صادرات زرشک و عناب نیز گفت: سال گذشته ۲۳۲ تن زرشک تازه از کشور صادر شد که نسبت به صادرات ۵۶ تنی سال ۹۲ از نظر وزنی ۳۱۱ درصد رشد داشته همچنین ارزش این صادرات بیش از ۱.۶ میلیون دلار بوده که نسبت به صادرات بیش از ۱۵۲ هزار دلاری سال ماقبل آن ۹۴۷ درصد رشد داشته است.

صادرات عناب رکوردی بی‌سابقه ثبت کرد

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی صادرات عناب تازه را نیز ۱۲۵ تن به ارزش بیش از ۴۰۷ هزار دلار اعلام کرد و گفت: صادرات این محصول در سال ۹۲؛ ۱۰ تن به ارزش بیش از ۲۱ هزاردلار بوده که از نظر وزنی ۱۱۵۲ درصد و از نظر ارزشی ۱۸۲۲ درصد رشد داشته است و این مساله نشان می‌دهد که عناب آینده خوبی در محصولات باغبانی دارد.

محسنی ، صادرات سیب خشک را نیز ۴۲۶ تن به ارزش بیش از ۵۶۳ هزار دلار اعلام کرد و افزود: این صادرات نسبت به صادرات ۸۱ تنی سال ۹۲ ۴۲۴ درصد از نظر وزنی رشد داشته است همچنین ارزش صادرات ۹۲؛ بیش از ۳۲۴ هزار دلار بوده که در سال ۹۳ این میزان نیز ۷۳ درصد افزایش یافته است.

وی در مورد صادرات گلابی و به تازه نیز گفت: سال قبل ۸۸۵ تن صادرات گلابی و به تازه انجام گرفته که نسبت به صادرات ۲۸۰ تنی سال ماقبل آن ۲۱۶ درصد از نظر وزنی رشد داشته است.

محسنی افزود: ارزش این صادرات بیش از ۶۵۲ هزار دلار بوده و نسبت به سال ۹۲ که ارزش صادرات این محصولات بیش از ۲۱۹ هزار دلار بوده ۱۹۷ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول درباره سرنوشت صادرات میوه‌های سردسیری و خشک درصورت لغو تحریم‌ها نیز گفت: مسلما آن زمان وضعیت صادرات بسیار بهبود پیدا می‌کند و دروازه‌های صادراتی بیشتری بر روی محصولات ایرانی گشوده می‌شود که این موضوع در افزایش تولید محصولات نیز نقش به سزایی را ایفا می‌کند.

انتقام از آمریکا؛ پسته را پس گرفتیم

محسنی در مورد تولید میوه‌های سردسیری و خشک نیز اظهارداشت: طی سال‌ ۹۳ میزان تولید پسته در کشور ۲۳۵ هزار تن بود که این میزان نسبت به سال ماقبل آن از رشد ۱۷ درصدی برخوردار بود ضمن اینکه با این میزان تولید موفق شدیم رتبه اول تولید پسته دنیا را از آمریکا پس بگیریم و هم اکنون رتبه اول تولید و صادرات این محصول در اختیار ایران است.

وی ، میزان تولید بادام را نیز ۱۵۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: تولید بادام نیز به دلیل سرمازدگی نسبت به سال ماقبل آن بیش از ۳ درصد کاهش یافته و علاوه بر این در سال ۹۳؛ ۱۵۵ هزار تن کشمش در کشور تولید شد که تولید این محصول نیز به دلایلی مشابه ، بیش از ۴ درصد کاهش یافت.

محسنی افزود: همچنین ۲۰۰هزار تن گردو در کشور طی سال قبل تولید شد که به دلیل سرمازدگی این میزان نسبت به سال ۹۲ با کاهش ۱۰ درصدی همراه بود.

پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی تولید توت‌فرنگی

وی در مورد تولید توت‌فرنگی نیز با بیان اینکه توت فرنگی به دو روش گلخانه‌ای و فضای آزاد در کشور کشت می‌شود ، افزود: سطح زیر کشت این محصول در ایران بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار و میزان تولید آن بیش از ۵۷ هزار تن است.

محسنی ، استان‌های کردستان ، گلستان ، مازندران و گیلان را استان‌های پیشتاز در تولید این میوه عنوان کرد و اظهار داشت: با اقداماتی که صورت گرفت و با انجام کشت گلخانه‌ای در جنوب کشور ، هم اکنون ما در زمستان نیز توت فرنگی داریم ، ضمن اینکه در استان‌های قزوین ، البرز ، کرمانشاه ، آذربایجان شرقی ، چهار محال و بختیاری ، اصفهان ، تهران و کهگیلویه و بویر احمد نیز کشت توت فرنگی عمدتا به شکل گلخانه‌ای انجام می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه کشت توت فرنگی تابع شرایط آب و هوایی است ، اضافه کرد: حدود ۹۰ درصد کشت این محصول در فضای آزاد و ۱۰ درصد کشت در فضای گلخانه انجام می‌شود که عمده کشت گلخانه ای نیز در جنوب کرمان است.

محسنی با اشاره به رتبه هجدهم ایران در زمینه تولید توت فرنگی در جهان ، افزود: آمریکا ، ترکیه و اسپانیا رتبه های اول تا سوم را در این زمینه دارند. این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی افزود: پیش بینی می‌شود تولید این میوه در سال‌جاری نسبت به سال‌۹۳ با رشد حداقل ۲۰ درصدی همراه باشد.

وی با اشاره به ارقام موجود در کشور ، اضافه کرد: ارقام بومی موجود در کشور شمال اتابکی ، کردستان ، گیلاسی و دلندی و ارقام خارجی این محصول شامل پاروس ، کاماروسا ، کوئین الیزا ، سلوا ، دیامنت ، گاویوتا ، پاجارو و اروماس است. ما در حال جایگزین کردن ارقام خارجی به جای ارقام بومی هستیم ، چراکه ارقام داخلی میوه ریزی دارند ، فساد پذیری‌شان بالاست و در مواقع خاصی از سال قابل کشت هستند.

ارسال به



مهر