برکت پاسداشتنی زمین/ ۲۹۲ هزار تن گندم خریداری شد

  • 1398/05/19
  • 749 بازدید

خرمن های زرین حاصله از برداشت گندم در ۱۴۰ هزار هکتار گندم زار، فضای مزارع و روستاهای ایلام را چون اشعه زر خورشید گرم کرده و به موازات آن خرید محصول برداشت شده به نرخ تضمینی رونق بخش معیشت خانوارهای بهره بردار استان شده است.

برداشت گندم و خرید تضمینی آن در استان ایلام درحالی ادامه دارد که قرائن از سال پر برکت زمین و فرآروی تولید و برداشت از براوردهای اولیه ۳۰۰ هزار تن حکایت دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: تاکنون ۲۹۲ هزار تن گندم توسط مراکز خرید دولتی و خصوصی با نرخ تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است.

حشمت زرین جوب اظهار داشت: از این مقدار گندم ۲۶۴ هزار تن گندم خوراکی دروم و معمولی و ۲۷ هزار تن گندم بذری خریداری شده است.

وی مجموع کل تولید کشاورزان گندم کار استان ایلام را ۳۴۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: بخشی از این مقدار گندم تولید شده برای استفاده کشاورزان و خوراک احشام به عنوان خود مصرفی توسط خود کشاورزان ذخیره سازی می شود.

کار برداشت و خرید عمده مناطق استان تمام شده و برداشت در برخی مناطق سخت گذر یا برداشت های خود مصرفی کشاورزان ادامه دارد.

از مجموع ۲۶۴ هزار تن خرید تضمینی گندم ۲۵۶ هزار تن را مراکز خرید دولتی و هشت هزار تن نیز از سوی مراکز خرید خصوصی خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ایلام نیز اظهار داشت: تاکنون ۹۸ درصد مطالبات گندم کاران به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت شده است.

کامران سلیمان پور یادآور شد: چهار هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال از مطالبات گندم کاران استان ایلام پرداخت شده و ۶۰ میلیارد ریال دیگر نیز در روزهای آتی به حساب کشاورزان واریز می شود.

۴۰ مرکز دولتی و خصوصی برای خرید و ذخیره سازی گندم با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در استان ایلام فعال است.

بخش کشاورزی با ۵۵ هزار خانوار بهره بردار ، معیشت ۵۰ درصد جمعیت استان ایلام را تامین می کنند.

اقلیم مناسب و متنوع استان و منابع مناسب آب پتانسیل ایلام برای توسعه محصولات مختلف کشاورزی است.

استان ایلام دارای ۶ هزار هکتار اراضی باغی و ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی با کشت عمده غلات و بعد
آن کلزا با تولید سالانه ئ۲۰ هزار تن و ذرت۶۰ هزار است.

گستره مناسب جنگل و مرتع دلایل زمینه ای توسعه بخش کشاورزی ایلام است.

یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از وسعت ۲ میلیون هکتاری استان ایلام را اراضی طبیعی جنگل و مرتع تشکیل داده که زمینه شکل گیری دیگر زیربخش های کشاورزی چون دامپروری مبتنی بر کوچروی را فراهم کرده است.



خبرگزاری ایرنا