فعالیت ملخ های صحرایی متوقف شد

  • 1398/05/24
  • 472 بازدید

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با اقدامات گسترده‌ای که طی شش ماه گذشته صورت گرفت، فعالیت ملخ‌های صحرایی متوقف شد.

محمدرضا درگاهی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی، ​ با آفت ملخ‌های صحرایی مقابله شد و در نتیجه این اقدامات، دیگر ملخ بالغی که محصولات کشاورزی را تهدید کند باقی نمانده است البته نباید از تخم ریزی این حجم گسترده از ملخ‌ها که وارد کشور شده بودند، ​ غافل شد.

وی ادامه داد: از بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ استان جنوبی کشور درگیر آفت ملخ صحرایی بودند و برای پاکسازی آن‌ها یازده میلیون از اراضی این استان‌ها مورد پایش قرار گرفت و در ۷۵۰ هزار هکتار با این آفت مبارزه شد.

درگاهی با اشاره به اینکه در فصل زمستان دوباره اراضی کشاورزی کشور درگیر مبارزه با این آفت خواهد شد تصریح کرد: هفته گذشته نامه‌ای هشداری از طریق دفتر فائو تحویل ایران شد مبنی بر اینکه بارندگی‌های سیل اخیر در پاکستان، هندوستان و عربستان، ریزش‌های جدید دسته جات ملخ در سطح بسیار گسترده، زمستان به وقوع می‌پیوندد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تاکید کرد: در همین راستا همه امکانات و تجهیزات در حال آماده سازی است و همچنین همفکری با دست اندرکاران مربوطه برای آمادگی کامل به منظور مبارزه با این آفت در حال انجام است.

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم در اواخر امسال و اوایل سال آینده در یک میلیون هکتار از اراضی کشور با این آفت مقابله شود.

درگاهی اضافه کرد: با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته در مرحله نخست مبارزه با این آفت در بوته زار‌ها و عرصه‌های مرتعی صورت گرفت و خسارت آنچنانی به عرصه‌های باغی و زراعی نرسید هرچند گزارش همین خسارات جزئی در استان‌ها در حال جمع آوری است تا خسارت کشاورزان جبران شود.

وی ادامه داد: خسارات وارد شده بسیار جزئی و در مساحت کمتر از پانصد هکتار است که همه خسارات، بر آورده خواهد شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: برای مبارزه با این آفت در مرحله بعدی که از زمستان آغاز می‌شود نیز مکاتبات با دولت انجام شده تا از اعتبارات ملی و محلی همزمان برای مبارزه گسترده با این آفت استفاده شود و امیدواریم با توجه به تجربیات بدست آمده از مرحله نخست، آسیبی به محصولات زراعی نرسد.



خبرگزاری صداوسیما