واردات پنبه مقرون به صرفه نیست/واردات ماشین آلات یک راه برای دستیابی به خود کفایی پنبه

  • 1398/06/09
  • 492 بازدید

ملک زاده گفت: با توجه به نوسان نرخ ارز، واردات پنبه برای کارخانه ها مقرون به صرفه نیست.

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو ، درباره آخرین وضعیت واردات پنبه اظهار کرد: هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد پنبه مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود. این در حالی است که در اوایل انقلاب به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا پنبه صادر می‌کردیم.

وی افزود: تا اوایل انقلاب ۵۰ تا ۶۰ درصد پنبه تولیدی کشور مازاد بر نیاز صنایع نساجی بود که به دلیل عملکرد نادرست در ارتباط با تولید پنبه، بخشی از نیاز صنایع از طریق واردات تامین می‌شود.

ملک زاده با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع نساجی به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل شدند، بیان کرد: مشکلات متعدد تولید نظیر بازرگانی، افزایش هزینه‌ ها و عدم مکانیزاسیون موجب شده تا تولید سالانه روبه افول رود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دستیبابی به خود کفایی پنبه دور از انتظار نیست، بیان کرد: اگر مسئولان با واردات ماشین آلات، تکنولوژی روز، نهاده‌ های تولید نظیر بذر، کود، سم و.. و ایجاد بازار مناسب کشاورزان را حمایت کند، می‌توان به خودکفایی امیدوار بود و در غیر این صورت به سبب افزایش هزینه نیروی انسانی، تولید مقرون به صرفه نیست.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه واردات پنبه در پی اختلالات ارزی اخیر برای کارخانه‌ ها مقرون به صرفه نیست، اظهار کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز، کیفیت تولیدی کارخانه‌ ها به حداقل می‌رسد چرا که کارخانه‌ ها به جای واردات پنبه از محصولاتی نظیر پلی استر و پلاستیک استفاده خواهند کرد.

وی درباره تاثیر بالا بودن قیمت جهانی پنبه بر دلسردی کشاورزان از کشت این محصول گفت: بالا بودن قیمت جهانی پنبه نسبت به تولید داخل موجب شد تا کشاورزان استان‌های شمالی، کشت برنج را جایگزین پنبه کنند، از این رو قیمت پنبه باید متناسب با هزینه تمام شده و نرخ‌های جهانی باشد تا کشاورزان نسبت به کشت این محصول رغبت کنند.

وی در پایان درباره تاثیر قاچاق پوشاک بر نابودی خودکفایی پنبه تصریح کرد: قاچاق پوشاک ارزان قیمت و با کیفیت پایین از دیگر کشور‌ها و نبود رقابت با تولید کنندگان داخل، تعطیلی بسیاری از صنایع نساجی و نابودی خودکفایی تولید پنبه را به همراه داشته است چرا که این صنعت به صورت زنجیره به یکدیگر متصل اند.



خبرفارسی