«اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا» در کشور به زودی به بهره‌ برداری می‌ رسد

  • 1398/06/16
  • 431 بازدید

موسسه تحقیقات شیلاتی در پاسخ به منتقدانی که میگویند چرا اصلاح تخم ماهی چشم زده در کشور15 سال معطل مانده است، اعلام کرد:امید می‌رود طرح ملی «اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا»با تامین اعتبارات مورد نیاز و سازمان شیلات ایران، به زودی به بهره برداری برسد.

«طبق اساسنامه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به عنوان یکی از موسسات تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اصلی‌ ترین وظیفه «پژوهش و انتقال فناوری در عرصه‌ های مختلف شیلاتی» دارد که از آن جمله می‌توان به پژوهش‌ های کاربردی و انتقال فناوری در حوزه ماهیان سردآبی، نظیر ماهی قزل‌آلا اشاره نمود و موضوع واردات تخم چشم‌ زده در حوزه اختیارات مراجع دیگر قرار دارد.

این موسسه در راستای وظایف پژوهشی خود تاکنون طرح‌های و پروژه‌ های تحقیقاتی کاربردی و اثربخش متعددی را انجام داده است که طرح «تولید ماهی قزل‌آلا عاری از بیماری و با سلامت بالا» از آن جمله است. این طرح با اعتبارات دولتی موسسه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری مازندران و با مشارکت بخش خصوصی در مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی تنکابن انجام می‌شود که فاز اول آن در مرداد ماه سال جاری با حضور معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری و مسئولان ملی و استانی به بهره‌ برداری رسید و اجرای فاز دوم آن نیز با مشارکت بخش خصوصی در حال برنامه‌ ریزی است.

همچنین طرح ملی «اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا» در مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج، با اعتبارات موسسه در حال انجام است و هم‌ اکنون در مرحله احداث زیرساخت‌ های پیشرفته و استاندارد آن قرار دارد و امید می‌رود با تامین اعتبارات مورد نیاز و مشارکت جدی بخش خصوصی و سازمان شیلات ایران، به زودی به بهره‌ برداری برسد و گام مهم دیگری در توسعه صنعت پرورش قزل‌آلای کشور برداشته شود.



خبرگزاری مهر