سالم سازی ارقام پنج محصول باغی در کشور انجام شد

  • 1398/06/20
  • 595 بازدید

محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، موفق به سالم سازی ارقام و پایه های مختلف درختان سیب، به، گلابی، زردآلو و زیتون شدند.

به گزارش ایرنا، این کار با هدف اجرای برنامه سالم سازی و تکثیر انبوه ارقام و پایه های درختان باغی مهم کشور توسط "مریم جعفرخانی"، "علی اکبر حبشی" و "رضا ضرغامی" از اعضای هیات علمی این پژوهشگاه صورت گرفته است.

«مهران عنایتی شریعت پناهنی» رئیس بخش تحقیقات کشت بافت و سلول پژوهشگاه بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی مستقر در کرج روز یکشنبه درخصوص اجرای این طرح اظهار داشت: با توجه به اهمیت بالای موضوع، این پژوهشگاه در قالب تفاهم نامه ای چهارجانبه با موسسه تحقیقات علوم باغبانی، موسسه ثبت، کنترل و گواهی بذر و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اقدام به اجرای برنامه سالم سازی و تکثیر ارقام و پایه های درختان باغی مهم کشور کرده است.

در این برنامه به منظور سالم سازی از روش­­­های گرمادرمانی و کشت مریستم برای حذف عوامل ویروسی استفاده شده است.

«مریم جعفر خانی» مجری پروژه های سالم سازی سیب، به و زیتون نیز گفت: در این برنامه برای سالم سازی سیب از ارقام جدید زودرس، ارقام بومی با عملکرد بالا و پایه های رویشی تجاری استفاده شده است که ارقام مورد مطالعه، سیب گل بهار، شربتی، شیخ احمد، شبستری و supporter ۴- P۲۲ را شامل می شود.

جدای از این پروژه که تا بهار آینده به پایان می رسد، تیم تحقیقاتی موفق به سالم سازی و تکثیر پایه های سالم ارقام سیب برابرن، گلدن دلیشز، گالا، M۹،M۷، MM۱۱۱، MM۱۰۶ شده است .

همچنین در چارچوب تفاهم نامه مزبور، در زمینه سالم سازی ارقام زیتون روی ارقام دیره، مشکات، امین، کنسروالیا، تخم کبکی و آربکین فعالیت پژوهشی در دست اجراست.

همچنین «رضا ضرغامی» مجری پروژه سالم سازی زردآلو گفت: در پروژه ردیابی ویروس ها و سالم سازی پایه و ارقام زردآلو روی ارقام شمس، نصیری، شکر پاره، اردوباد، شاهرودی و پایه میروبلان کار سالم سازی انجام می شود.

یکی دیگر از گونه های مهم باغی که در قالب این تفاهم نامه بر روی آن کار می شود، گیاه گلابی با مجری مسئولی «علی اکبر حبشی» است که تیم پژوهشی وی نیز موفق به سالم سازی پنج رقم درگزی، کوشیا، اسپادونا، ملینا و ابته فتل شده است و آمادگی واگذاری تکثیر ارقام و پایه های سالم سازی شده به شرکت های خصوصی توانمند در این زمینه وجود دارد.

با توجه به این که یکی از عمده دلایل کاهش عملکرد باغات کشور، آلودگی گسترده پایه ها و ارقام تجاری درختان میوه موجود در ایران به بیماری های باکتریایی و ویروسی است سالم سازی ارقام باغی مهم کشور اهمیت دارد که می توان با بهره گیری از روش های ردیابی ویروس ها و سالم سازی گیاهان باغی در شرایط درون شیشه ای، متوسط عملکرد در واحد سطح زیرکشت محصولات باغی را حداقل به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داد.

این طرح با ردیابی ویروس ها به روش الیزا و RT-PCR آغاز و با شیمی درمانی و گرمادرمانی گیاه و تکثیر آن از طریق کشت بافت ادامه می یابد و در نهایت با انتقال پایه ها به گلخانه و تکثیر هسته های سالم اولیه، باغات مادری درجه یک ایجاد می شوند.

علاوه بر اجرای سالم سازی در سایر گیاهان باغی مهم از جمله بادام و ... با پیاده سازی کامل برنامه سالم سازی و تکثیر ارقام و پایه های درختان باغی مهم و جایگزینی ۱۰۰ درصد باغ های فرسوده کشور با نهال های کشت بافتی پرمحصول سالم و عاری از ویروس، ضمن افزایش بیش از میلیون تنی عملکرد باغات کشور و افزایش بیش از دو هزار میلیارد تومانی درآمد باغداران، زمینه اشتغال صد ها نیروی جوان تحصیل کرده در شرکت های جدید کشت بافت هم فراهم می شود.



خبرگزاری ایرنا